Het stadsbestuur van Diksmuide lanceert met de start van het nieuwe jaar een gloednieuw stadsmagazine: Yzersterk. Diksmuide schakelde haar inwoners in om de naam te kiezen. Maar liefst 700 Diksmuidelingen stemden op hun favoriet.
Het gekende infoblad Diksmuide info ging ondertussen al een flink aantal jaren mee en was toe aan vernieuwing. De stadsdiensten werkten in eigen beheer een nieuw concept uit met een compleet nieuwe lay-out. Een nieuwe editie verdient ook een nieuwe naam, en daarvoor trok de dienst Communicatie naar de Diksmuideling. Zij mochten hun suggesties voor een nieuwe naam indienen en deden dat massaal. Er werden 82 namen naar voren geschoven.
Diksmuidelingen kozen nieuwe naam
De volledige voorstellenlijst werd aan een interne werkgroep voorgelegd die een selectie maakte van zeven voorstellen. Het college van burgemeester en schepenen ging akkoord met deze selectie en wou ze allemaal aan de Diksmuideling voorleggen. Zij mochten de finale naam kiezen. Maar liefst 700 mensen brachten hun stem uit.
- Yzersterk: 158 stemmen
- Diksmuide leeft: 154 stemmen
- Kwitzoender: 113 stemmen
- #allemaal8600: 87 stemmen
- #8600: 85 stemmen
- Het Boterblad: 65 stemmen
- D-magazine: 39 stemmen
Robrecht Deman, bedenker van Yzersterk
De naam Yzersterk werd gesuggereerd door Robrecht Deman. Hij is zelf geen Diksmuideling maar heeft wel een nauwe band met de boterstad. “Sinds 2010 werk ik als leerkracht godsdienst op ’t Saam Campus Cardijn. Met ‘Yzersterk’ is de verwijzing naar de IJzer meteen duidelijk, maar laat ons nog een diepere betekenis geven aan de nieuwe naam voor het stadsmagazine. De inwoners van Diksmuide zijn sterke mensen. Door mijn job als leerkracht ben ik met heel wat yzersterke leerlingen in contact gekomen. Leerlingen die sterk zijn met hun hoofd, met hun handen, door hun wilskracht en passie… ‘Yzersterk’ typeert het karakter van de Diksmuideling”, aldus Robrecht Deman.
Vernieuwd concept
Het stadsmagazine blijft in een maandelijks oplage verschijnen. We kozen voor een sobere stijl in de huisstijlkleuren van Diksmuide. Focus ligt op storytelling. We willen de beslissingen van het stadsbestuur op een laagdrempelige manier meegeven met onze inwoners en wisselen deze beleidsinfo af met verhalen van de Diksmuidelingen. ‘Het favoriete plekje van’ en ‘uit het archief’ kwamen er onder andere als nieuwe rubrieken, ook de UiTkalender ziet er helemaal anders uit. Rubrieken als ‘nieuwe en vernieuwde handelszaken’ en ‘werken aan Diksmuide’ herken je ongetwijfeld nog van Diksmuide info en lieten we ongewijzigd.
Kostprijs
De opdracht voor het drukken en bedelen van het stadsmagazine werd gegund voor een bedrag van € 107.664,33 euro. Dit is de kost voor twee jaar (22 edities) met daarin ook een cultuurkatern die twee maal per jaar wordt ingesloten. De jaarlijkse kost komt dus op € 53.832,17 euro. Het magazine wordt gedrukt door drukkerij Artoos uit Kampenhout en bedeeld door Bpost.