Volgens Booking.Com, betreden we het tijdperk van “hotelketenisering” in Europa?

Terwijl de trend van “ketenisering” zich over Europa verspreidt, worstelen onafhankelijke hotels en restaurants om hun unieke identiteit en cultureel erfgoed te behouden. Ondanks de uitdagingen die gepaard gaan met deze transformatie, bieden platforms zoals Booking.com mogelijkheden voor kleinere bedrijven om te concurreren op gelijke voet met grotere, gebrandmerkte ketens.

De veranderende smaak van de consument

Het ontbijt bij La Licata is een reden om vroeg op te staan. Bekijk de zonsopgang boven het Colosseum terwijl je geniet van cornettos gevuld met pistache-crème. Het is gezegd dat “kracht ligt in verschillen, niet in overeenkomsten.” De diversiteit van het Europese reis- en toerisme-ecosysteem is een bron van trots en viering.

Onafhankelijke bedrijven – of het nu familierestaurants, boekwinkels of hotels zijn – weerspiegelen de unieke identiteiten en cultureel erfgoed van hun omgeving, en bieden klanten veel meer vrijheid om te kiezen. Tegelijkertijd is de opkomst van internationale merken, franchise restaurants en ketenhotels een groeiende trend in meerdere sectoren in de afgelopen decennia.

De voordelen en uitdagingen van “ketenisering”

Deze groeiende “ketenisering” brengt aanzienlijke klantvoordelen met zich mee, zoals consistente kwaliteit en vaak lagere prijzen. Maar het is ook belangrijk om te onderzoeken hoe we de onafhankelijke bedrijven die zoveel plaatsen in Europa definiëren kunnen behouden, en wat er nodig is voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) om te gedijen in het steeds meer geglobaliseerde concurrentielandschap. We hebben het tenslotte over de ruggengraat van onze economie.

Europa heeft de laatste tijd een snelle groei van ketenbedrijven in verschillende sectoren gezien. En Italië is een treffend voorbeeld. Gezien de wereldberoemde culinaire traditie van het land, hebben Italianen hun erfenis van onafhankelijke restaurants en cafés fel verdedigd. Toch breiden ketens zich daar in een razendsnel tempo uit.

De groei van hotelketens

De accommodatiesector heeft een vergelijkbare expansie gezien in de groei van hotelketens ten koste van onafhankelijke concurrenten. De groei van internationaal reizen overtreft die van binnenlandse reizen, wat hotelketens structurele voordelen biedt. Klanten kiezen eerder voor gevestigde namen die ze herkennen, en grotere hotelgroepen hebben de financiële middelen om wereldwijde zichtbaarheid online en offline te garanderen.

Hoewel ketenhotels nog niet dezelfde marktdominantie in Europa hebben bereikt als in de VS, blijft de trend onverbiddelijk stijgen. In het VK en Frankrijk is het marktaandeel van ketens in slechts twee decennia bijna verdubbeld.

Onafhankelijke hotels versus ketenhotels

Op ons continent behouden onafhankelijke hotels nog steeds het leeuwendeel van de hotelmarkt als we kijken naar een simpele eigendomstelling. Wat betreft het aantal kamers is het veel minder uitgesproken: ketens zijn goed voor 43% van het Europese kameraandeel, terwijl onafhankelijke hotels de rest (57%) dekken. Echter, op het gebied van investeringen, lopen onafhankelijke hotels achter. Naarmate ketenhotels in de afgelopen tien jaar sneller zijn uitgebreid, zijn ze ook in staat om financiering aan te trekken om toekomstige groei te stimuleren.

Net als bij restaurants vullen ketenhotels de marktniche. Ze bieden een betrouwbare, consistente service tegen vaak lagere prijzen dan concurrenten, wat betekent dat een reiziger precies weet wat hij kan verwachten als hij aankomt in een andere stad of land. Maar onafhankelijke accommodaties bieden een ongeëvenaard gevoel van authenticiteit en originaliteit, samengesteld voor de klanten die ze bedienen. Ze weerspiegelen de lokale cultuur om hen heen en bieden ook een kans voor “moeder-en-pop” aanbieders om een zeer gepersonaliseerde ervaring te creëren die meestal niet elders wordt gevonden.

Het speelveld gelijk maken

Online reisbureaus helpen het speelveld gelijk te maken voor deze onafhankelijke accommodatieaanbieders. Ze vormen een van de meest kosteneffectieve marketing- en distributiekanalen, vooral nuttig voor kleine en middelgrote bedrijven (KMO’s). Het is dan ook niet verrassend dat 85% van de Europese hoteliers het ermee eens is dat online platforms een kostenefficiënte manier zijn om hun bereik te vergroten, waardoor ze net zo concurrerend en zichtbaar blijven als grote, gebrandmerkte hotelketens.

Er is een duidelijk verschil in marketingcalculatie voor onafhankelijke aanbieders versus wereldwijde merken, wat niet uniek is voor de reisaccommodatie-industrie. Platforms zoals Booking.com bieden een risicovrije manier om kamers voor KMO-accommodaties aan klanten over de hele wereld te presenteren, in de lokale taal en met gelokaliseerde klantenondersteuning.

De toekomst van diversiteit in reislandschappen

Bij Booking.com geloven we dat het waarborgen van de diversiteit van onze Europese reislandschappen een waardevolle onderneming is. Ketenhotels voldoen aan de marktvraag en zijn daar zeer efficiënt in. Maar kleine en onafhankelijke hotels hebben ook een rol te spelen. Het is onze eer om te mogen samenwerken met Europese hoteliers, groot en klein, en deel uit te maken van hun ondernemersreis.

( Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be )