Veurne in beweging: een nieuw tijdperk van mobiliteit

‘Vlot Veurne’ markeert een nieuw tijdperk in de mobiliteit van de stad, met een sterke nadruk op duurzaamheid, veiligheid en toegankelijkheid. De stad zet grote stappen naar een toekomst waarin de behoeften van alle weggebruikers, met name fietsers en voetgangers, centraal staan.

Veurne, 27 november 2023, 08:43 uur

In een baanbrekende ontwikkeling heeft de stad Veurne een ambitieus en vernieuwd mobiliteitsplan onthuld, genaamd ‘Vlot Veurne’. Dit plan, gevoed door de inzichten verkregen uit een uitgebreide enquête onder de inwoners, is gericht op het transformeren van de stad tot een veiligere, toegankelijkere en duurzamere omgeving voor alle weggebruikers, met een speciale focus op fietsers en voetgangers.

Een nieuwe fase voor fietsers

Een van de meest opvallende veranderingen is de creatie van een uitgebreide fietszone binnen de kleine ring van Veurne. In deze zone wordt de snelheidslimiet verlaagd naar 30 km/u, en krijgen fietsers de vrijheid om de volledige rijbaan te gebruiken. Dit initiatief wordt ook uitgebreid naar andere straten zoals de Rozendalstraat, de Kaaiplaats, Sasstraat en een deel van de Ooststraat, waarmee Veurne een veiliger en aantrekkelijker stad wordt voor fietsliefhebbers.

Veranderingen in circulatie

Het plan introduceert ook éénrichtingsverkeer in verschillende straten binnen de kleine ring. Deze aanpassing is bedoeld om het doorgaand verkeer te verminderen en de veiligheid voor actieve weggebruikers te verhogen. De ring zelf blijft tweerichtingsverkeer behouden, waarbij alle belangrijke punten in het centrum bereikbaar blijven voor automobilisten.

Parkeerbeleid en veiligheid

Op het gebied van parkeren blijft de blauwe zone behouden in het centrum, met de toevoeging van nieuwe shop&go-plaatsen. Een extra blauwe zone wordt ingevoerd rond het ziekenhuis en, na herinrichting, ook bij de stationsomgeving. De randparkings krijgen duidelijke bewegwijzering, waardoor bezoekers gemakkelijker hun weg vinden.

Voor de woonwijken wordt een algemene Zone 30 ingevoerd om de verkeersveiligheid te verhogen, terwijl op de invalswegen een snelheidsbeperking van 50 km/u blijft gelden.

Openbaar vervoer en Hoppinpunten

Het openbaar vervoer in Veurne ondergaat ook veranderingen. Bussen rijden sinds januari 2022 via de zuidzijde van de ring, waardoor het Zevensterrenplein ontlast wordt. Daarnaast worden er Hoppinpunten ingericht, multimodale knooppunten waar men gemakkelijk kan overstappen van het ene op het andere vervoersmiddel.

Vervolgtraject en participatie

Na een informatieve infomarkt en overleg met adviesraden en gemeenteraadsfracties, wordt het aangepaste mobiliteitsplan eind januari 2024 voorlopig vastgesteld in de gemeenteraad. De uitrol van het plan zal gefaseerd plaatsvinden, beginnend met de invoering van de fietszones en shop-and-go-plaatsen.

Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be