Verkeersingrepen in Diksmuide: een grondige herziening van de infrastructuur

In Diksmuide staan ingrijpende herinrichtingen van diverse straten gepland, waarbij verkeersdrempels worden verkort en de verkeersveiligheid wordt verbeterd. De gemeenteraad heeft het bestek goedgekeurd, hoewel de start van de werkzaamheden vertraging heeft opgelopen. De wijzigingen zijn het resultaat van een bewonersvergadering en moeten zowel de verkeersveiligheid als de leefbaarheid verbeteren.

De gemeenteraad van Diksmuide heeft op maandag 26 augustus 2024 het licht op groen gezet voor de geplande herinrichting van diverse straten in de gemeente. Het gaat om ingrijpende werken aan de verkeersdrempels in de Korte Wildestraat, Wikkelaarstraat, Beerststraat en Werkenstraat. De bewoners van deze straten hopen dat de geplande veranderingen eindelijk rust zullen brengen in hun omgeving.

Een vertraging met excuses

De geplande werken, die oorspronkelijk eerder zouden aanvangen, zijn door onvoorziene omstandigheden vertraagd. Tijdens de gemeenteraad uitte Marc Deprez, eerste schepen in Diksmuide, zijn verontschuldigingen voor deze vertraging: “Het bestek voor de werken werd nu pas goedgekeurd, wat later dan voorzien. Onze excuses hiervoor. We streven ernaar de werken tegen het einde van dit jaar te starten.”

De wijzigingen zijn het gevolg van een bewonersvergadering op 8 november 2023, waarbij de inwoners hun bezorgdheden en suggesties over de huidige verkeerssituatie uitten. De gemeente heeft hierop gereageerd met een gedetailleerd plan om de situatie te verbeteren.

Korte Wildestraat en Wikkelaarstraat: meer veiligheid voor iedereen

De meest ingrijpende veranderingen zullen plaatsvinden in de Korte Wildestraat en de Wikkelaarstraat. De bestaande verkeersdrempels in deze straten zullen volledig worden verwijderd en vervangen door kortere drempels. De huidige drempels, die een lengte van 40 meter hebben, worden vaak in één beweging gepasseerd door bestuurders, waardoor hun effectiviteit verminderd wordt. De nieuwe drempels zullen slechts 20 meter lang zijn en gepaard gaan met een asverschuiving, wat ervoor moet zorgen dat het verkeer vertraagt.

Om de verkeersveiligheid te waarborgen, wordt de rijbaan beperkt tot een maximum van 2,88 meter zonder goot. Dit betekent dat de weg versmalt, aangezien de standaard breedte van een auto tegenwoordig ongeveer 2 meter bedraagt. Langs beide kanten van de weg bevinden zich goten van ongeveer 44 centimeter breed.

Bijzondere aandacht voor landbouwverkeer en fietsers

De gemeente heeft ook rekening gehouden met het zware landbouwverkeer dat door deze straten moet passeren. Grote land- en tuinbouwmachines kunnen uitzonderlijk gebruik maken van de zwarte, verharde stroken naast de drempels, terwijl het witte gedeelte van de weg bestemd is voor de groenzone. Om trillingen voor naburige woningen te verminderen, worden er geen betonkussens meer gebruikt.

Daarnaast is er extra aandacht besteed aan de veiligheid van fietsers. Het nieuwe ontwerp voorziet in rode klinkers en een hoger liggend fietspad om de zichtbaarheid en veiligheid van fietsers te verbeteren.

Beerststraat en Werkenstraat: vergroening en verkeersveiligheid

In de Beerststraat en Werkenstraat zullen de huidige bloembakken worden vervangen door een groenzone, wat zal bijdragen aan een betere asverschuiving. Dit moet de snelheid van voertuigen verminderen en de verkeersveiligheid verhogen.

Toekomstperspectief

Met deze ingrepen hoopt de gemeente Diksmuide niet alleen de verkeersveiligheid te verbeteren, maar ook de leefbaarheid van de betrokken straten te verhogen. De verwachting is dat de werkzaamheden tegen eind 2024 van start kunnen gaan, mits er geen verdere vertragingen optreden.

(Tekst Serge Jansen van www.westnieuws.be)