Verfijning in Brugge’s vervoersnetwerk: Evoluties vanaf 6 januari 2024

Het openbaar vervoersplan in Brugge ziet verdere verfijning met de invoering van de tweede fase op 6 januari 2024. Belangrijke aanpassingen worden doorgevoerd in stadslijnen 3 en 4 en een functionele toevoeging wordt gemaakt aan lijn 318 voor betere schoolbereikbaarheid.

Een doorlopende verbetering

De stad Brugge blijft niet stilstaan. Op 1 juli 2023 werd de stad verrijkt met de eerste fase van een vernieuwd openbaar vervoersplan. Terwijl de stad in ademloze anticipatie wacht, zal vanaf 6 januari 2024 de tweede fase het daglicht zien, waarmee Brugge zijn visie op een geoptimaliseerd vervoersnetwerk verder gestalte geeft. Reacties uit de eerste fase werden opgemerkt en ernstig genomen. Dankzij een nauwe samenwerking met De Lijn, zijn enkele essentiële aanpassingen vandaag goedgekeurd. Hieronder vallen subtiele veranderingen in twee stadslijnen – 3 en 4 – en ook een functionele toevoeging aan lijn 318.

Een luisterend oor

Burgemeester Dirk De fauw, met een oprechte betrokkenheid bij het welzijn van zijn stad, merkte op: “De Lijn had oorspronkelijk aangegeven dat significante wijzigingen pas vanaf juli 2024 mogelijk waren. Het stemt ons echter verheugd dat De Lijn al eerder reageert op veelgehoorde feedback en deze aanpassingen zal implementeren in de volgende fase.”

Noodzakelijke bijstellingen voor stadslijnen 3 en 4

Het traject van stadslijn 4 zal een nieuwe route kennen. Het zal niet langer het Gaston Roelandsplein, de Sint-Kristoffelstraat en de Vondelstraat doorkruisen richting Collegestraat. In plaats daarvan zal de bus nu reizen tussen de Astridlaan en de Fortuinstraat via de Bossuytlaan en de Sint-Kruisstraat. Ook de route van stadslijn 3 ziet een wijziging tussen de R30 (Gentpoort) en halte Vossenslag (Vossensteert), waardoor zowel Sport Vlaanderen als de nabijgelegen wijk aan de Speelpleinlaan beter bediend worden. “Deze bijstellingen verzekeren een betere connectiviteit voor zowel de Nijverheidsstraat als de Speelpleinlaan, cruciaal voor de toegankelijkheid van Sport Vlaanderen en de omliggende gebieden,” aldus een toegewijde burgemeester De fauw.

Lijn 318: Een stap verder voor de jeugd

De aanvullende functionele lijn 318 ondergaat eveneens een transitie. Deze aanpassing garandeert dat scholen zoals O.L.V.H. en basisschool De Zessprong tijdens piekuren weer bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. “Het zorgt ervoor dat onze schoolgaande jeugd hun bestemming efficiënter kan bereiken,” lichtte burgemeester De fauw toe.

Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be