Een Unaniem Pleidooi voor Superieure Dienstverlening en Innovatie in Spoorinfrastructuur
De voltallige Provincieraad van West-Vlaanderen, in een zitting van ongeëvenaarde solidariteit op 25 mei 2023, heeft het vuur van verandering aangewakkerd door een motie aan te nemen die een totale revisie en radicale verbetering van het nieuwe vervoersplan van NMBS voor de jaren 2023-2026 eist. Met de vlam van teleurstelling in hun harten over de zwakke voorstellen voor West-Vlaanderen en het schrijnende gebrek aan formele advies- en inspraakmogelijkheden, dringt de motie op een urgente en onontkoombare noodzaak voor een geoptimaliseerd en hoogpresterend spooraanbod dat essentieel is voor de toeristisch-recreatieve en duurzame socio-economische ontwikkeling van West-Vlaanderen.
De betrokken gedeputeerde, Jean de Bethune, bekrachtigde de visie voor een spoornetwerk dat de ambities en dromen van de West-Vlamingen weerspiegelt. In nauwe samenwerking met sociale partners en TreinTramBus ontstond een reeks revolutionaire voorstellen, die als een baken van hoop schijnen om de spoortoegankelijkheid in West-Vlaanderen te verbeteren. De Provincieraad, in een indrukwekkend vertoon van eenheid, schaarde zich achter deze voorstellen en versterkte het pleidooi voor superieure dienstverlening en uitgebreide investeringen in de spoorinfrastructuur, teneinde de aantallen treinreizigers te stimuleren voor woon-werkverkeer, scholierenvervoer en vrijetijdsverkeer.
Het Huidige Vervoersplan: Een Sirenenzang zonder Harmonie
Ondanks de opgezette dialoog met NMBS en de inspanningen tot samenwerking de afgelopen jaren, blijft het nieuwe vervoersplan een desolate woestijn van verbeteringen voor de treinreizigers in West-Vlaanderen. Het vervoersplan laat helaas nog steeds dezelfde ongemakken voortduren, zoals de trage vordering van lopende investeringsprojecten, en het blijven inzetten van verouderd of onaangepast treinmaterieel.
Een Wervelwind van Innovatieve Voorstellen
De nieuwe voorstellen omarmen het idee van vlotte treinverbindingen en aansluitingen in West-Vlaanderen; met andere belangrijke steden zoals Gent en Brussel en met het buitenland. Deze baanbrekende concepten, die lijken te zijn ontsproten uit het brein van visionaire stadsplanners, omvatten onder andere een volwaardige IC-verbinding tussen Kortrijk en Brugge, een vlotte en betrouwbare aansluiting in Lichtervelde, en frequente verbindingen naar centrumsteden. Daarnaast zijn er ambitieuze plannen om de stations buiten de centrumsteden twee keer per uur te verbinden met de dichtstbijzijnde centrumstad. Voorstellen zijn ook ingediend om de lijn 73 rechtstreeks van De Panne naar Brussel te laten rijden en de verbinding met Rijsel (Frankrijk) te versnellen en te vermeerderen. Daarnaast wordt de NMBS aangespoord om de afstemming met De Lijn te verbeteren, een verzoek dat de deuren zou openen naar harmonieuze verbindingen tussen trein en bus, waardoor de vervoerservaring nog verder wordt geoptimaliseerd.
Een Pleidooi voor Geavanceerd Spoorpatrimonium en Infrastructuur
De Provincieraad zet in op een gedurfde koerswijziging in de richting van een moderner en toegankelijker spoorsysteem. Zij benadrukken de noodzaak van toegankelijke stations, treinen en overstapmogelijkheden, meer comfort, geavanceerde ticketautomaten en veilige fietsenstallingen bij de stations. Deze eisen geven vorm aan een gedurfd nieuw visioen van een verbeterd en geavanceerd spoorwegsysteem dat zijn gelijke niet kent. Als de motie succesvol blijkt te zijn, zou dit het begin kunnen zijn van een nieuwe dageraad voor het spoorverkeer in West-Vlaanderen, waarbij de provincie voorop loopt in innovatie en excellentie in het openbaar vervoer. (Andy Vermaut & Serge Jansen)