Het Aambeeld van Gerechtigheid
In de gloed van de ochtendzon, te midden van de zachte glooiingen van Oostakker, ontwaakt een juwelier uit de kilte van een tien maanden durende nachtmerrie. De echo’s van het vonnis, uitgesproken door de onverbiddelijke stem van de Gentse correctionele rechtbank, spoken nog steeds door zijn geest. De man, eenmaal bekend om zijn vakkundig geslepen edelstenen, wordt nu zelf geslepen op het aambeeld van gerechtigheid.
Maar ondanks de schaduwen die over hem hangen, is er iets in zijn ogen dat glinstert met dezelfde vastberadenheid als de juwelen in zijn vitrinekast – het is de weerspiegeling van een man die klaar is om de golvende zee van rechtvaardigheid te bevaren.
De Dans van Verdediging
Walter Van Steenbrugge, de schildwacht van de juwelier, laat zijn woorden over de rechtbank zingen als een gedicht van gerechtigheid. Hij schildert een portret van een man die gedwongen werd om te dansen op het koord van overleven en wettige zelfverdediging – een dans die door de rechtbank niet werd erkend.
Het verhaal van de juwelier, zo beweert Van Steenbrugge, is verdeeld in twee bloedstollende bedrijven. Het eerste bedrijf is een concert van geweld, met een orkest van overvallers wiens enige melodie een belofte van dood was voor de juwelier. Het tweede bedrijf is een drama van ontsnapping, met de overvallers die hun donkere symfonie voortzetten, zelfs nadat ze hun vuile buit hadden bemachtigd.
De schoten, zo verdedigt Van Steenbrugge, waren niets meer dan de laatste akkoorden van een man die simpelweg zijn eigen symfonie van overleven dirigeerde.
De Toorn van Rechtvaardigheid
Ondanks de eerste beslissing van de raadkamer om de juwelier niet te vervolgen, zou de smaak van vrede snel bitter worden. Zowel het openbaar ministerie als de burgerlijke partijen wilden hun deel van gerechtigheid, waardoor de KI werd opgeroepen om de toorn van rechtvaardigheid opnieuw te meten.
Het vonnis was streng. De man werd veroordeeld, niet alleen tot een celstraf, maar ook tot de loodzware last van de gerechtskosten en de begrafeniskosten van de neergeschoten overvaller. Maar net zoals een diamant die onder druk staat, zou de juwelier niet barsten.
Het Aanbreken van een Nieuw Gerechtelijk Gevecht
Nu, terwijl de bladeren van de gerechtigheid beginnen te vallen, bereidt de juwelier zich voor op een nieuwe ronde in de ring van het recht. De zaak zal naar verwachting in de lente van 2024 worden heropend, wanneer de sneeuw van de winter smelt en een nieuwe kans op rechtvaardigheid begint te bloeien.
In de schittering van zijn hoop, blijft de juwelier sterk. Het is een verhaal van overleven, van vasthouden aan het dunne koord van gerechtigheid en van de zoektocht naar een uitweg uit de donkere tunnel van beschuldiging. Want in het hart van deze juwelier schittert een diamant van vastberadenheid, die zelfs in de donkerste nachten niet kan worden gedoofd.
( Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be )