Stemmingsgolf in Brugge: Burgemeester weerlegt kritiek op fietsbeleid

Burgemeester Dirk De fauw van Brugge verdedigt het stedelijke fietsbeleid na kritiek op basis van een recent rapport. Hij benadrukt de recente en aanstaande verbeteringen in de fietsinfrastructuur en zet zich in voor een autoluwer stadscentrum.

Perceptie en werkelijkheid

In de historische stad Brugge is de fiets vaak het aangewezen vervoersmiddel voor inwoners die zich willen bewegen tussen pittoreske grachten en monumentale gebouwen. Het was dan ook niet verrassend dat er ophef ontstond toen gemeenteraadsvoorzitter Annick Lambrecht haar schriftelijke vragen indiende, voortbouwend op de resultaten van een publieksenquête uitgevoerd door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Maar liefst 426 Bruggelingen deelden hun zorgen over het stedelijke fietsbeleid, wijzend op een dalende tevredenheid van 7/10 naar 6/10 in een jaar tijd. Een ander zorgwekkend detail uit het LEKP-rapport was de bewering dat er sinds 2021 geen fietspaden waren bijgekomen.

Feiten versus misvattingen

Burgemeester Dirk De fauw, geconfronteerd met deze beweringen, zette de zaken recht: “Het doet me pijn dat een aantal van onze stadsbewoners denkt dat wij, als stadsbestuur, geen stappen ondernemen om hun fietservaring te verrijken. De genoemde feiten uit het LEKP-rapport zijn ongelukkigerwijs voortgekomen uit een technisch mankement.” Hij vervolgde met een gedetailleerde lijst van de fietsinfrastructuurprojecten die in dat jaar al waren aangepakt of nog in de steigers stonden.

Toekomstvisie

Wat de toekomst betreft, blijft Brugge niet achter. De stad is vastbesloten te investeren in een uitgebreidere fietsinfrastructuur en een autoluwe binnenstad. “Onze inspanningen zijn erop gericht om nog meer inwoners te verleiden tot het kiezen van de fiets als hun primaire vervoersmiddel,” stelt De fauw, wijzend op het aankomende fietslease-initiatief voor stadsmedewerkers dat van start gaat op 1 januari 2024.

( Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be )