Stedelijke vernieuwing in Kortrijk: Een weg vooruit met oog voor handel

Dit artikel behandelt de plannen voor een trambus in Kortrijk, de reactie van UNIZO, en de zorgen van lokale handelaars. Er is een gemengde publieke opinie, en UNIZO zoekt constructief overleg met het stadsbestuur

Kortrijk, 8 december 2023 – In het hart van Kortrijk onthult het stadsbestuur een plan om een trambus te introduceren, een initiatief dat weerklank vindt in het verkiezingsmemorandum van UNIZO Kortrijk. Deze stap markeert een significante ontwikkeling voor de Doorniksewijk en -Steenweg, die gezien worden als essentiële toegangsboulevards voor de stad.

Dynamiek versus Harmonie in Handelsontwikkeling
Pieter-Jan Mollie, voorzitter van UNIZO Kortrijk, erkent de potentie van de trambus voor stedelijke connectiviteit, maar waarschuwt voor potentiële negatieve impact op lokale handelszaken door de geplande verkeerswijzigingen. Gaëlle Sustronck, regiomanager van UNIZO Zuid West-Vlaanderen, benadrukt het belang van handelsvriendelijke infrastructuur.

Reacties uit de Gemeenschap: Een Gemengd Beeld
Een studie door VIVES-hogeschool legt een verdeelde publieke opinie bloot: een meerderheid steunt de trambus, maar de instemming daalt beduidend bij het voorstel van eenrichtingsverkeer.

Op zoek naar Consensus
UNIZO Kortrijk streeft naar een vruchtbare dialoog met het stadsbestuur, met als doel een evenwicht te vinden tussen stadsontwikkeling en de bloei van lokale handel.

Samenwerken aan de Toekomst
De introductie van de trambus in Kortrijk brengt uitdagingen en kansen. Het vinden van een harmonieuze balans tussen stedelijke vernieuwing en ondersteuning van de lokale handel is cruciaal voor een levendige en toegankelijke stad.

( Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be )