Merken en bedrijven zetten massaal in op advertenties op sociale media om hun producten en diensten aan de man te brengen en doen daarvoor ook beroep op influencers. Influencers krijgen in ruil geld, producten of een ander voordeel aangeboden. Vele jonge consumenten kijken op naar deze influencers en zijn dan ook gevoelig voor wat zij promoten. Helaas is het niet altijd duidelijk dat dergelijke berichten de bedoeling hebben om producten en diensten aan te prijzen of te verkopen. Ook weten startende influencers vaak niet dat zij regels moeten naleven. Daarom vraagt ECC-Net op Safer Internet Day 2024 aan influencers om de regels over commerciële communicatie te respecteren en zo jonge consumenten te beschermen. Onze drie tips helpen daarbij.
Europese regels voor verkopers gelden ook voor influencers
Influencers die geld verdienden via sociale media zijn verkopers volgens de Europese regels. Ze moeten zich dan ook aan dezelfde regels houden. Influencers moeten bijvoorbeeld:
- het commerciële karakter van hun reclameberichten duidelijk kenbaar maken.
- hun ondernemingsgegevens toevoegen op hun socialemediakanalen en website(s).
- klanten informeren over hun consumentenrechten, bv. herroepingsrecht en recht op garantie.
Tips voor contentmakers
Startende contentcreators belanden soms zonder dat ze er erg in hebben in de rol van verkoper en realiseren zich niet dat ze dan regels moeten naleven. Ook gevestigde influencers bezondigen zich wel eens aan inbreuken tegen deze regels. De tips van ECC-Net helpen hen orde op zaken te stellen en zo ook jonge consumenten te beschermen.
- Leer meer over uw wettelijke verplichtingen
- via de ‘Influencer Legal Hub’. Op deze webpagina van de Europese Commissie vindt u informatie over de Europese regels voor adverteerders en verkopers. Ook videotrainingen helpen u op het goede pad.
- via de website van de FOD Economie waar u specifieke regels voor België vindt.
- Wees transparant over uw samenwerkingen Ontving u gratis producten? Wordt u gesponsord of werkt u samen met een bedrijf? Geef dit duidelijk aan door uw berichten te taggen in de taal van de boodschap met bv. ‘reclame’, ‘publiciteit’ of ‘advertentie’. Zo kunnen volgers uw persoonlijke content van commerciële content onderscheiden. En bouwt u aan uw geloofwaardigheid en eerlijke langetermijnrelatie met uw publiek.
- Promoot geen gevaarlijke producten Werk alleen samen met betrouwbare merken en probeer de producten zelf uit voordat u ze aanprijst. Controleer de informatie over de producten die u online promoot of verkoopt via kwalitatieve en up-to-date bronnen. Gezondheidsclaims overdrijven of verzinnen mag niet. Controleer of de producten die u aanbeveelt niet op de lijst van teruggeroepen producten staan via de ‘Safety Gate’, een website van de Commissie.
Aanbevelingen van ECC-Net
ECC-Net publiceert regelmatig standpunt- en onderzoekspapers over uiteenlopende onderwerpen. In ons ‘position paper’ Digital Fairness Fitness Check leest u meer over de inzichten en aanbevelingen van het netwerk met betrekking tot influencer praktijken.