Oude deelfietsen krijgen nieuw leven bij Pannese scholen

De oude (groene) deelfietsen van De Panne werden onlangs uit dienst genomen en krijgen na een onderhoudsbeurt een nieuw leven bij de Pannese scholen. Zo kunnen kinderen die geen fiets hebben of geen fiets kunnen kopen toch meedoen met fietsactiviteiten.

In november 2019 nam het lokaal bestuur samen met Koksijde en Nieuwpoort groene deelfietsen van Mobit in gebruik. Deze werden onlangs allemaal vervangen door oranje exemplaren van Donkey Republic. Omdat de groene fietsen nog bruikbaar zijn, heeft het lokaal bestuur van De Panne aangeboden om deze te schenken aan de Pannese scholen. Alle scholen gingen hierop in. Op maandag 5 juni 2023 overhandigde het college van burgemeester en schepenen 5 groene fietsen aan alle Pannese scholen.

Gratis deelfietsen

Voor de uitrol van een deelfietsensysteem dienden de lokale besturen van De Panne, Koksijde en Veurne in 2019 een gezamenlijk dossier in om een Europese subsidie te bekomen via het project Transmobil. De subsidie van 55% werd toegekend mede door de samenwerking tussen de lokale besturen, en onder begeleiding van de WVI. Wanneer er via dergelijke subsidies inkomsten gegenereerd werden, moesten deze in mindering gebracht worden van de toegekende subsidie. Daarom beslisten de 3 besturen om de deelfietsen tot aan het einde van de looptijd van de Europese subsidie (1 januari 2023) gratis aan te bieden aan de lokale bevolking en tweedeverblijvers. Hierdoor kon deze doelgroep kennis maken met de nieuwe vorm van deelmobiliteit binnen onze regio.

Om het deelfietsensysteem te kunnen aanbieden, kwamen de besturen via een overheidsopdracht uit bij groene fietsen van Mobit.

Nieuwe leverancier

Een nieuwe overheidsopdracht vorig jaar, resulteerde in een samenwerking met Donkey Republic voor de komende jaren.

De oranje fietsen van Donkey Republic worden in een testperiode tot eind augustus 2023 gedurende een half uur gratis aangeboden. Na deze periode gelden zeer democratische prijzen.

Voor korte ritten zul je enkel betalen voor de periode dat je met de fiets rijdt. Per kwartier betaal je € 0,50. Rij je langer dan 1 uur, dan nemen de prijzen af. Voor een halve dag betaal je dan maximaal € 2,50.

Voor pendelaars zijn er speciale abonnementstarieven: € 9 per maand voor een onbeperkt aantal ritten gedurende maximaal 1 uur. Wie € 14 per maand betaalt, kan de fiets zelfs 12 uur per rit gebruiken voor een onbeperkt aantal ritten.

Unieke samenwerking

Het deelsysteem is een uniek omdat er 27 haltes voorzien zijn binnen de 3 deelnemende gemeentes. Via een back-to-many-systeem kan iedereen een deelfiets ontlenen en terugplaatsen op dezelfde halte of deponeren op 1 van de andere 26 locaties.

Het gebruik en enkele cijfers

De opstart van de groene deelfietsen was redelijk moeilijk, voornamelijk door de coronacrisis. Sinds begin 2021 was er een duidelijke stijging in het gebruik van de deelfietsen, gemiddeld 11 ritten per dag. Tussen april en september werden gemiddeld de meeste fietsen gebruikt, met 13 ritten per dag. De zomermaanden zijn de topmaanden met zelfs meer dan 50 ritten per dag.

In tegenstelling tot andere deelfietssystemen worden de deelfietsen in onze regio regelmatig gebruikt voor langere afstanden. De ritten gaan via de kustlijn naar Nieuwpoort of zelfs tot in Diksmuide. Gemiddeld legt de deelfietser een afstand af van 6 km, maar regelmatig worden afstanden tot meer dan 60 km afgelegd.

Bij de groene deelfietsen waren circa 1.000 geregistreerde gebruikers verspreid over alle lagen van de bevolking, maar vooral jonge mensen gebruikten de fietsen regelmatig.

Sinds eind april 2023 bieden de 3 besturen oranje deelfietsen aan. Nu al valt op dat het gebruik ervan hoger ligt dan de vorige jaren en niet alleen tijdens de vakantieperiode.

Wat De Panne betreft, worden de fietsen vooral gebruikt tussen het station van Adinkerke en de Leopold I-Esplanade en de haltes gelegen in het centrum. Er werden onlangs ook enkele deelfietsen bijgeplaatst aan het Koningsplein om te testen of de deelfietsen ook gebruikt zouden worden om de ‘last mile’ tussen de randparkings en het centrum af te leggen. We merken ook hier al heel wat fietsbewegingen op. In de toekomst kan eventueel gekeken worden om extra haltes in te voeren bij de Keesjesdreef, de Dynastielaan en aan het einde van de Nieuwpoortlaan.

Bram Degrieck, burgemeester:

“Onze groene deelfietsen zijn nog in goeie en degelijk staat. We zijn tevreden dat ze een tweede leven tegemoet gaan bij onze scholen, waar ze door velen zullen kunnen ingezet worden. Hoe meer gefietst wordt, hoe beter!”

Stéphane Buyens, schepen van Lokale Economie:

“Door de groene ‘ex-deelfietsen’ uit te delen aan de lokale scholen, brengen we de fiets opnieuw een stap dichter bij zijn bestemming en bij onze visie: meer fiets in een groene gemeente waar het zalig vertoeven is. Hoe meer fietsplezier, hoe liever wij het hebben.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *