Oostende verwelkomt Femmy Ottens ‘Moeder’ als blijvend eerbetoon aan kunst en leven

De Triënnale Beaufort 2024 verweeft op unieke wijze kunst met de natuurlijke en culturele landschappen van Oostende. Met de onthulling van ‘Moeder’ door Femmy Otten, versterkt Oostende haar reputatie als een centrum van artistieke innovatie en dialoog. Dit kunstwerk, samen met de overige installaties, nodigt uit tot reflectie over leven, kunst en de tijdloze relatie tussen mens en natuur.

Op de foto van links naar rechts: Curator Beaufort Els Wuyts, gedeputeerde voor Toerisme Sabine Lahaye-Battheu en schepen Bart Plasschaert.

Oostende, 27 maart 2024 – In het hart van Oostende, aan de Leopold II-laan, heeft de Triënnale Beaufort, nu in haar achtste editie, het kunstwerk ‘Moeder’ van de Nederlandse kunstenares Femmy Otten onthuld. Dit werk, gekozen als een van de acht permanente installaties die het Beeldenpark Beaufort blijvend zullen verrijken, vormt een nieuw ankerpunt in de artistieke dialoog tussen stad en zee.

Kunst ontmoet natuur

In de serene waterpartijen van de Leopold II-laan rust nu ‘Moeder’, een marmeren sculptuur die de gestalte van een zwangere vrouw uitbeeldt, omgeven door een chaotische wirwar van lichaamsdelen. Dit indrukwekkende beeld vertegenwoordigt niet alleen de vruchtbaarheid en het leven maar weerspiegelt ook de diepe verbondenheid met de Oostendse tradities van onderwaterbevallingen en de rijke kunstgeschiedenis die de stad met zich meedraagt. Het beeld, strategisch geplaatst in de as van het Kursaal, creëert een visuele en thematische brug tussen de historische en culturele rijkdom van Oostende.

Een reis door tijd en creativiteit

Femmy Otten, wiens werk bekend staat om haar vermogen om tijdloze thema’s van leven en schoonheid vast te leggen, heeft negen maanden gewijd aan het vormgeven van de oorspronkelijke houten versie van ‘Moeder’, een periode die symbolisch samenvalt met de duur van een zwangerschap. De overgang naar marmer markeerde een hernieuwde toewijding aan precisie en vakmanschap, waarbij de kunstenares opnieuw negen maanden besteedde aan het perfectioneren van haar visie.

Kunst in dialoog met de elementen

Naast ‘Moeder’ verrijkt het tijdelijke kunstwerk ‘At the mercy of nature (Sisyphus Part X)’ van Marius Ritiu de kustlijn van Oostende, geplaatst op de Vicognedijk. Dit unieke werk, gevormd door koperplaten die door miljoenen hamerslagen rond een rotsblok zijn geslagen, roept beelden op van een kosmische reis, waarbij het lot van de aarde slechts door een toeval niet werd bezegeld door een catastrofale botsing.

Een culturele odyssee

Van 27 maart tot 3 november 2024 nodigt de Triënnale Beaufort bezoekers uit op een verkenningstocht door de artistieke landschappen van Oostende. Een bezoekersgids, verkrijgbaar bij Toerisme Oostende, biedt niet alleen inzicht in de achtergrond van elk kunstwerk en zijn maker, maar ook routes die wandelaars en fietsers langs deze nieuwe bakens van kunst en reflectie leiden.

Auteurs tekst Andy Vermaut +32499357495 en Serge Jansen +32468334833 van www.westnieuws.be email: contact@westnieuws.be