Ontdek en beleef de korte keten in West-Vlaanderen tijdens de ‘week van de korte keten’

De ‘Week van de Korte Keten’ in West-Vlaanderen, van 18 tot 26 mei, nodigt het publiek uit om lokale producten en hun producenten te ontdekken. Dit initiatief wordt ondersteund door diverse organisaties en bevat activiteiten zoals escape games, hoevepicknicks en fietstochten. Het doel is om korteketenverkoop te promoten en de lokale economie te versterken.

De Provincie West-Vlaanderen, in samenwerking met Inagro, POM West-Vlaanderen, Westtoer en Unizo, organiseert van zaterdag 18 tot en met zondag 26 mei de negende editie van de ‘Week van de Korte Keten’. Deze week is bedoeld om het brede publiek kennis te laten maken met de voordelen van de korte keten.

Breed gedragen initiatief

Naast West-Vlaanderen zetten ook de andere Vlaamse provincies, de Vlaamse overheid (Agentschap Landbouw en Zeevisserij), het Steunpunt Korte Keten, VLAM (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) en tal van lokale besturen en organisaties zich in voor deze campagne.

Kasteel culinair als startschot

De Week van de Korte Keten wordt in West-Vlaanderen afgetrapt met ‘Kasteel Kulinair’, een evenement voor jong en oud op 18, 19 en 20 mei in het sfeervolle Kasteel Ryckevelde in Sijsele. Dit evenement past perfect binnen het Kastelen & Abdijenjaar 2024 in het Brugse Ommeland.

Het programma bevat een spannende escape game vol culinaire raadsels en lokale proeverijen. Tijdens het spel leren deelnemers meer over de producten en producenten van 100% West-Vlaams en het korteketenprincipe. Er worden al 424 deelnemers verwacht over 5 escape rooms.

Bezoekers kunnen ook genieten van een hapje en drankje op het zonneterras en de pop-upbar van de twee kastelen op het domein. Voor kinderen is er een houten speeldorp waar ze kunnen spelen.

Het restaurant Ryckevelde serveert een speciale ‘korteketenmenukaart’ met nieuwe 100% West-Vlaamse gerechten, ontwikkeld door een diëtiste.

Lokale producten in de schijnwerpers

“West-Vlaanderen is de belangrijkste toeristische provincie met het mooiste wat Vlaanderen te bieden heeft”, aldus Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde voor Toerisme. “Zowel vakantiegangers als West-Vlamingen blijven de klassieke en eigentijdse troeven waarderen. Het vakmanschap van de vele hoeve- en streekproducenten die je ter plaatse in hun productieomgeving kan ontdekken, is een meerwaarde tijdens een vakantie in West-Vlaanderen.”

Diverse activiteiten gedurende de week

Tijdens de actieweek worden in West-Vlaanderen tal van activiteiten georganiseerd, zoals hoevepicknicks, winacties, korteketenmarkten en fietstochten langs lokale adressen. Zo kun je tijdens de fietsroute in Damme veel lokaal lekkers en landbouwweetjes ontdekken. Op maandag 20 mei organiseert Westtoer een feestelijk ‘inrijmoment’, waarbij geregistreerde deelnemers een gratis consumptiebon en stuurlint krijgen.

Een overzicht van alle lokale activiteiten in West-Vlaanderen is te vinden op www.100procentwest-vlaams.be.

“In West-Vlaanderen zetten we tijdens de Week van de Korte Keten onze hoeve- en streekproducenten en hun producten in de kijker,” zegt gedeputeerde voor Economie, Jean de Bethune. “Er zijn tal van mogelijkheden om te proeven en te beleven. We moedigen iedereen aan om lokaal te kopen en thuis aan de slag te gaan met producten uit eigen streek. Korteketenverkoop draagt bij aan een veerkrachtige en duurzame lokale economie.”

Ondersteuning voor korteketenondernemers

Provincie West-Vlaanderen, POM West-Vlaanderen en Inagro ondersteunen korteketenondernemers al 12 jaar via de werking ‘100% West-Vlaams’. Deze samenwerking brengt lokale producenten samen in een netwerk om de kwaliteit van West-Vlaamse hoeve- en streekproducten te bevorderen en te promoten volgens het principe van de korte keten.

“Een producent die zijn product(en) via de korte keten aanbiedt, verkoopt rechtstreeks aan de eindklant en kan dus een eerlijke prijs vragen,” aldus eerste gedeputeerde Bart Naeyaert. “Korte keten biedt een waardevolle inkomstenbron en zekerheid voor landbouwers. Het geeft de mogelijkheid om het bedrijf verder te ontwikkelen door extra toegevoegde waarde te creëren. Binnen 100% West-Vlaams steeg het aantal hoeveproducenten de laatste 10 jaar van 67 naar 191.”

Consumenten hebben aandacht voor korte keten en lokaal kopen. Labels als ‘100% West-Vlaams’ en ‘streekproduct.be’ zijn goed gekend, wat blijkt uit de resultaten van de consumentenbevraging van iVOX in 2023. Toch zijn er nog struikelblokken, zoals de bereikbaarheid van verkooppunten, herkenbaarheid in winkels en het beperkte aantal korteketenverkooppunten. Daarom blijft sensibilisering noodzakelijk en wordt hier tijdens de Week van de Korte Keten 2024 opnieuw volop op ingezet.

(Tekst Serge Jansen van www.westnieuws.be)