Triomfantelijke ommekeer na coronatijden
2022 was een ongekend financieel succesjaar voor Tomorrowland met een omzet van maar liefst 164,2 miljoen euro. Dankzij de toevoeging van een derde festivalweekend in Boom werd het opgetelde verlies van de twee coronajaren – 13,6 miljoen euro – royaal gecompenseerd. Deze opwaartse trend zet zich naar verwachting voort in het huidige jaar.
In tegenstelling tot de jaren 2020 en 2021, toen de financiële cijfers zo veel mogelijk buiten de schijnwerpers werden gehouden, schitterde Tomorrowland met zijn financiële rapport van het voorgaande jaar. De cijfers zijn indrukwekkend: de omzet was nog nooit zo hoog en de winst nog nooit zo groot. Van de 164,2 miljoen euro omzet, bleef er na aftrek van alle kosten een winst van 24 miljoen euro over. Dit is aanzienlijk hoger dan de hoogste nettowinst van vóór de coronaperiode, die nooit meer dan 5 miljoen euro bedroeg.
Een derde weekend: de sleutel tot succes
Het derde weekend in 2022 bewees zijn belang door de winst aanzienlijk te verhogen. Eigenaren Manu en Michiel Beers zouden graag elk jaar een dergelijk derde weekend aan de kalender toevoegen. Met dezelfde faciliteiten kunnen zij het aantal bezoekers van 400.000 opschalen naar 600.000, waardoor een hefboom op de winst ontstaat en de marges aanzienlijk groter worden. Ondanks de hoge vraag naar tickets blijft de toevoeging van een derde weekend vooralsnog een uitzondering vanwege weerstand van de lokale bevolking.
Tomorrowland benadrukt de meerwaarde
Toch streeft Tomorrowland ernaar de toegevoegde waarde van het festival te benadrukken. Volgens woordvoerster Debby Wilmsen resulteerde de toevoeging van een derde weekend in een toename van de Vlaamse economische activiteit met 320 miljoen euro, wat overeenkomt met de creatie van 2.138 voltijdse banen. Bovendien betrok de organisatie meer dan 1.150 Vlaamse leveranciers voor verschillende aankopen van goederen en diensten. De organisatie wijst ook op een significante impuls voor de hotelindustrie, wat werd bevestigd door de Brusselse hotelfederatie.
Een veelbelovende toekomst
2023 ziet er eveneens veelbelovend uit voor Tomorrowland. “Het bedrijf zal dit jaar in totaal één miljoen tickets kunnen verkopen”, zegt de organisatie. Naast Tomorrowland waren er dit jaar al het Core Festival in Brussel en Tulum (Mexico) en Tomorrowland Winter in de Franse Alpe d’Huez. Daarnaast is er in oktober de langverwachte terugkeer van Tomorrowland Brasil in de stad Itu nabij São Paulo, waarvoor alle 180.000 beschikbare tickets in minder dan drie uur waren uitverkocht.
Het is echter belangrijk op te merken dat een stabiele omzet niet automatisch leidt tot een hogere winst. Het organiseren van drie weekends op dezelfde locatie is goedkoper dan het opzetten van extra festivals op totaal verschillende locaties. Desalniettemin heeft Tomorrowland de stresstest doorstaan en is het nu beter bestand tegen eventuele tegenslagen.
( Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be )