Marc Hindryckx blikt terug op 45 jaar politieke inzet achter de schermen

Marc Hindryckx beëindigt zijn 45-jarige carrière als communicatieverantwoordelijke voor team8600, na een laatste succesvolle verkiezingscampagne in 2024. Hij blijft actief als bestuurslid en draagt zijn uitgebreide ervaring over aan de jongere generatie. Hindryckx blikt terug op een indrukwekkende loopbaan, van zijn begin bij CVP-jongeren in 1979 tot het opstarten van sociale media-kanalen voor de partij. Zijn erfenis blijft voortleven in de talloze campagnes, foto’s en publicaties waaraan hij bijdroeg.

Tijdens de bestuursvergadering van team8600 kondigde Marc Hindryckx (67) aan dat hij stopt als communicatieverantwoordelijke. Na een indrukwekkende carrière van 45 jaar binnen de lokale politiek, blijft hij actief als bestuurslid, maar draagt hij zijn communicatietaken over aan een nieuwe generatie. “De jongste verkiezingscampagne was mijn laatste als communicatieverantwoordelijke. Het is een mooi moment om afscheid te nemen van deze rol,” aldus Hindryckx.


Van CVP-jongeren tot team8600

Marc Hindryckx begon zijn politieke carrière in november 1979 bij het partijbureau van CVP Diksmuide, waar hij onmiddellijk communicatietaken op zich nam. Begin jaren ’80 werd hij voorzitter van de CVP-jongeren, maar moest hij deze functie combineren met zijn werk als ambtenaar bij stad Diksmuide. Dit bleek een uitdaging, waardoor hij in oktober 1982 het voorzitterschap overdroeg aan Frank Crombez. Toch bleef hij actief binnen het partijbestuur en werkte hij mee aan communicatieprojecten, zoals verkiezingsdrukwerk en partijbladen.

“Eén van de hoogtepunten uit die tijd was onze amusementsquiz in 1983,” herinnert Hindryckx zich. “Het was een bomvolle zaal, met een sportieve sfeer en een quiz tussen CVP-politici en hun echtgenoten. Zulke evenementen versterkten niet alleen de interne banden, maar gaven ons ook veel zichtbaarheid.”


Herinneringen aan historische campagnes

Hindryckx beschouwt de verkiezingscampagnes van 1988, 2006 en 2024 als de meest memorabele. Vooral de campagne van 1988, waarin hij met Luc Wauters vrijwel alles zelf uitvoerde, blijft hem bij.

“Toen was ik 31 jaar, vol energie en ambitie. Voor de campagne tekende ik met een technische rotringpen een stratenplan van de stad en de deelgemeenten. Het was een handgemaakte bijdrage die goed werd ontvangen door de inwoners.” Het succes van die campagne vertaalde zich in een groei van 11 naar 12 zetels. “Het was een periode waarin we als team pionierden met creatieve ideeën, zoals uitgebreide brochures en folders met persoonlijke bijdragen.”


De jaren ’90 en evolutie van communicatie

In de jaren ’90 was Hindryckx tien jaar lang partijsecretaris, onder andere onder voorzitters Jozef Hondekyn en Lies Laridon. Het waren jaren waarin politieke communicatie zich nog sterk op papier afspeelde. “Uitnodigingen werden geprint en met de post verstuurd, en vergaderingen werden nog vastgelegd in verslagen,” vertelt Hindryckx.

Door de jaren heen zag hij de communicatie veranderen. Waar vroeger uitgebreide teksten de norm waren, ligt tegenwoordig de nadruk op beknopte, visueel aantrekkelijke content. Sociale media zoals Facebook en Instagram spelen een cruciale rol. “Ik heb in 2016 onze Facebookpagina opgestart en in 2017 ons Instagram-account. Het was fijn om de digitale stap mee te zetten.”


Campagne 2024: een geslaagde afronding

De campagne van 2024 was voor Hindryckx de laatste als communicatieverantwoordelijke. Het was een intensieve periode waarin hij het drukwerk coördineerde, contacten onderhield met het campagnebureau en zo’n 458 e-mails verstuurde. Hij was ook de drijvende kracht achter het idee om een campagnelokaal in te richten in de Generaal Baron Jacquesstraat, een plek die zowel functioneel als symbolisch belangrijk was voor team8600.

“De vooruitgang van zeven naar tien verkozenen was de bekroning van ons harde werk,” zegt Hindryckx. “Ik ben blij dat ik dit hoofdstuk op een positieve noot kan afsluiten.”


Een waardevolle erfenis

Hindryckx heeft in zijn lange carrière talloze folders, persartikels en foto’s verzameld. Deze zal hij digitaliseren en overdragen aan het stadsarchief, zodat ze deel blijven uitmaken van het collectieve geheugen van Diksmuide. “Ik draag mijn taken met vertrouwen over aan de jongere generatie. Mijn ervaring zal ik blijven delen, maar het is tijd om ruimte te maken voor vernieuwing.”

Met de verkiezingscampagne van 2024 als zijn laatste wapenfeit, neemt Marc Hindryckx afscheid van een rol die hij bijna een halve eeuw met toewijding vervulde.


(Tekst Serge Jansen van www.westnieuws.be)