Klasse 2023 longlist onthuld: Innovatie in onderwijs centraal

De Klasseprijs 2023 longlist is bekend, met tien vooraanstaande scripties die zich richten op uiteenlopende onderwijsthema’s. Van innovatieve benaderingen in leesdidactiek tot de integratie van technologie in het onderwijs, deze scripties benadrukken de diversiteit en rijkdom van het hedendaagse onderwijsonderzoek.

15 november 2023, Vlaanderen

De jury van Klasse, een toonaangevend multimediaal communicatieplatform voor onderwijs in Vlaanderen, heeft de longlist voor de Klasseprijs 2023 bekendgemaakt. Deze lijst bevat de tien meest indrukwekkende scripties over onderwijs van het afgelopen academiejaar. De genomineerden belichten een divers scala aan onderwerpen, van etnisch-raciale diversiteit in prentenboeken tot de evolutie van de waardering voor leerkrachten door de jaren heen.

Een podium voor onderwijsinnovatie

De Klasseprijs, een initiatief van Klasse in samenwerking met SciMingo, erkent en beloont uitmuntend onderzoek in het onderwijsveld met een prijs van 1.500 euro. De prijs is bedoeld om aandacht te schenken aan scripties die een belangrijke bijdrage leveren aan pedagogische kennis en het welzijn van kinderen en studenten in de schoolomgeving.

De Longlist: Een kijk op de toekomst van onderwijs

De longlist voor de Klasseprijs 2023 bevat een breed scala aan onderwerpen. Hieronder een overzicht van enkele opvallende scripties:

  1. Kleurrijk lezen door Christina Van Goethem, Anouck Smeets, Nancy Marivoet & Rovena Hoxha van de AP Hogeschool Antwerpen, over etnisch-raciale diversiteit in prentenboeken.
  2. Topografia door Jorre Vanhaelen van de Hogeschool Odisee, die de verbetering van topografische kennis door spelend leren onderzoekt.
  3. (BE)SCHERM door Rani Vanlerberghe en team van de VIVES Hogeschool, een diepe duik in de wereld van kinderen en hun digitale mediagebruik.
  4. ‘k Blijf staan door Zoë Alaerts van VIVES Hogeschool, gericht op de basishouding in de orthopedagogie.
  5. Bij wijze van lezen door Ellie Lefevre van de Universiteit Antwerpen, een documentanalyse van effectieve didactiek in begrijpend lezen.
  6. Sleutelcompetenties omzetten door Lara Roosens van de KU Leuven, met focus op actiegerichte inzichten voor leraren.
  7. Gestandaardiseerde toetsen door Stijn Kerkhofs van de Universiteit Antwerpen, onderzoek naar gelijke onderwijskansen.
  8. School in de jaren 50 door Alexander Ghysens van de KU Leuven, een historisch onderzoek naar de waardering van leerkrachten.
  9. Levenslang leren door Monia Van Damme van de Universiteit Antwerpen, over zelfregulerend professioneel leren.
  10. In gesprek met robots door Eva Verhelst van de UGent, een scriptie over adaptieve taalonderwijs met AI en sociale robots.

Vooruitblik naar de shortlist en prijsuitreiking

De uiteindelijke winnaar van de Klasseprijs 2023 wordt tijdens een ceremonie in AMUZ Antwerpen bekendgemaakt. Begin december zal duidelijk worden welke van deze tien scripties ook de shortlist halen.

( Tekst: Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be )