Op dinsdag 29 oktober vertrok de historische N.116 Nostalgie, een authentiek vissersvaartuig, vanuit de haven van Nieuwpoort naar Oostende voor een volledige restauratie. Het schip, dat inmiddels eigendom is van de gemeente Koksijde, wordt onder handen genomen door de scheepswerf BEMA om weer vaarklaar te worden gemaakt. De Nostalgie werd op een ponton geplaatst en door een sleepboot langs de kust naar Oostende vervoerd, waar het met zorg op een kar naar de werf werd gebracht.
Verplaatsing op ponton en veilig transport naar Oostende
Door de schade die het schip opliep bij een incident een jaar geleden, was het niet langer zelfstandig drijvend en moest een alternatieve oplossing worden gezocht voor de verplaatsing. De Nostalgie werd op een stevig ponton gezet, met een speciaal voor de gelegenheid vervaardigde metalen constructie van zo’n vier ton, die ervoor zorgde dat het vaartuig stabiel stond. Deze constructie werd met enkele verstevigingen stevig vastgelast aan het ponton om te voorkomen dat het schip zou verschuiven tijdens de tocht. Een sleepboot begeleidde het ponton de haven van Nieuwpoort uit, waarna de reis langs de Belgische kustlijn tot de sluis van Oostende zonder problemen verliep.
Grondige restauratie om het schip vaarklaar te maken
De restauratie die nu plaatsvindt bij scheepswerf BEMA beoogt het schip niet alleen vaarklaar te maken, maar ook opnieuw te voorzien van de nodige uitrusting om historische vissersactiviteiten uit te kunnen voeren. Zodra de werken voltooid zijn, zal de Nostalgie vanuit de haven van Nieuwpoort rondvaarten aanbieden, inclusief demonstraties van traditionele vistechnieken zoals het vissen op garnalen. Het project kadert in een breder cultureel programma waarbij de Nostalgie een prominente rol zal spelen binnen het NAVIGO Visserijmuseum in Koksijde.
Herstel na de ramp van oktober 2023
Op 16 oktober 2023 vond een tragisch incident plaats: door een combinatie van het tij en de sterke zuigkracht van de modderige bodem van de IJzer zonk de Nostalgie. Bij de berging werd de omvang van de schade duidelijk. Zware corrosie had talloze onderdelen aangetast: hydraulische leidingen waren zwaar beschadigd, de motor was niet meer bruikbaar en de elektrische bedrading moest volledig worden vervangen. Bovendien ging het authentieke interieur uit 1961 verloren. Om verdere schade te voorkomen, werd het vaartuig tijdelijk in een beschermende stelling geplaatst en omhuld met krimpfolie.
Erfgoedstatus en financiële ondersteuning
Het schip ontving op 17 maart 2022 het label van beschermd varend erfgoed, toegekend door het agentschap Onroerend Erfgoed. Dankzij deze status kon Koksijde rekenen op financiële steun van de Vlaamse overheid, die een restauratiepremie van 1.177.063,80 euro toekende. Dit bedrag dekt 80% van de totale restauratiekosten, waarmee onder andere de tender voor de selectie van een aannemer werd uitgeschreven. Scheepswerf BEMA uit Oostende won deze aanbesteding en is nu verantwoordelijk voor de restauratie.
Het project wordt nauwgezet gevolgd en Koksijde heeft een beheersprogramma opgesteld voor het verdere behoud van de Nostalgie, zodat dit stukje varend erfgoed voor toekomstige generaties bewaard blijft.
( Tekst Serge Jansen van www.westnieuws.be )