Het wonder van Middelkerke: een zomerschool die het verschil maakt

De eerste editie van de Middelkerkse zomerschool was een groot succes, waarbij 27 leerlingen werden opgewarmd voor het nieuwe schooljaar. Door een combinatie van onderwijs, leuke activiteiten en persoonlijke aandacht groeiden de deelnemers niet alleen in kennis, maar ook in zelfvertrouwen.

Een frisse start met de zomerschool

Terwijl de hemel zijn sluizen opende en kinderen in regenjassen en onder paraplu’s de poorten van hun scholen betraden, stonden 27 leerlingen uit Middelkerke met een speciale glans in hun ogen. Niet vanwege een regenjas van hoge kwaliteit, maar omdat zij de bevoorrechte deelnemers waren aan de eerste en succesvolle editie van de Middelkerkse zomerschool.

Tegen leerverlies, vóór zelfvertrouwen

Een lange zomervakantie kan voor sommige leerlingen een terugval in hun leerprestaties betekenen. De Middelkerkse zomerschool bood een oplossing, waarbij kinderen in een stimulerende omgeving hun kennis en vaardigheden konden bijspijkeren. Carla Leber, het drijvende brein achter dit initiatief, zag dat de positieve invloed verder ging dan alleen academische resultaten: “De zichtbare groei in het zelfvertrouwen van deze kinderen was hartverwarmend.”

Het recept van Middelkerke

Het succes van de zomerschool was niet alleen te danken aan de inhoud van de lessen, maar vooral ook aan de toewijding en het enthousiasme van het team. Vier leerkrachten en drie vrijwilligers zorgden voor een evenwicht tussen leren en ontspanning, waardoor de zomersfeer nooit verloren ging.

Daarnaast zorgde een variatie in de activiteiten ervoor dat elke dag een nieuw avontuur werd. Van informatieve uitstapjes zoals een bezoek aan Walraversijde en de lokale bibliotheek tot het spelen van spelletjes met de bewoners van het plaatselijke woon- en zorgcentrum; elke activiteit droeg bij aan de algehele ervaring.

Investeren in de toekomst

Schepen voor onderwijs en jeugd, Natacha Lejaeghere, benadrukte de waarde van dit initiatief: “Deze zomerschool gaat verder dan enkel educatieve doelen; het versterkt de kinderen op persoonlijk vlak. Ze beginnen het nieuwe schooljaar met een voorsprong, zowel op het gebied van kennis als in hun sociale ontwikkeling.”

Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be