Het mobiliteitspleidooi van Mesen

Mesen heeft officieel zijn ontevredenheid geuit over het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan, voornamelijk vanwege de nieuwe dienstregeling van De Lijn die de schooljeugd benadeelt. Ze roepen op tot kwalitatieve en stipte dienstverlening en meer betrokkenheid bij het planningsproces.

Mesen, een kleine stad met een groot hart, gelegen in de Vlaamse Westhoek, staat op het punt van kantelen. Het tijdperk waarin de burgers simpelweg de besluiten van hogere autoriteiten accepteerden, is voorbij. Deze week kreeg het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan een verre van enthousiaste reactie van de stadsraad.

Het oog van de storm

De gemeenteraad van Mesen nam op 25 september een besluit dat het welzijn van hun schoolgaande jeugd en de toekomst van de stad centraal stelt. Met een stem van ontevredenheid uitte Mesen zijn zorgen over de nieuwe dienstregeling van De Lijn. Een dienstregeling die in de ogen van velen tekortschiet voor de schoolgaande jeugd.

De klok tikt: tot 15 oktober kunnen lokale autoriteiten hun advies geven over het mobiliteitsplan, dat de visie voor de komende decennia bepaalt. Mesen’s oordeel? Voorlopig niet tevreden.

De kwestie van tijd

Op 1 september, een symbolische dag die de start van het academische jaar markeert, trad de nieuwe dienstregeling van De Lijn in werking. Hoewel Mesen enkele positieve aspecten erkent, zoals de verbinding met Poperinge, is de algehele stemming een van frustratie en teleurstelling.

Burgemeester Sandy Evrard uitte zijn zorgen: “Onze jeugd arriveert systematisch te laat in Ieper. Dit, ondanks de forse bedragen die ouders betalen voor busabonnementen.” Het resultaat? Ouders die zien hoe hun kinderen worstelen om op tijd op school te komen.

De roep om verandering

Er waren beloften van De Lijn om de dienstregeling opnieuw te beoordelen. Er kwamen kleine aanpassingen, zoals het vroeger laten vertrekken van bussen. Maar voor Mesen is dit niet genoeg. De vraag blijft: hoe kunnen we een dienst creëren die zowel efficiënt als empathisch is?

Op weg naar een oplossing

Mesen’s pleidooi is duidelijk. Ze eisen een dienst die kwaliteit en stiptheid garandeert. Een dienst die begrijpt dat mobiliteit niet alleen over beweging gaat, maar ook over gemeenschap, connectiviteit en welzijn. Het is een roep om een dialoog tussen de stad, de vervoersmaatschappij en andere betrokken partijen.

Hoewel de stad Mesen bepaalde delen van het Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan waardeert, blijft de vraag naar een betere dienstverlening voor hun schoolgaande jeugd de boventoon voeren.

Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be