Na maanden voorbereiding lanceerde het gemeentebestuur eind 2023 zijn vernieuwde
website. De zoekfunctie en veiligheid van de website stonden centraal. Nu komt daar ook
een uitgebreide, online dienstverlening bij.
Voor de burger verandert er visueel weinig. De kleuren, lay-out en structuur blijven, op
een paar uitzonderingen na, hetzelfde. Op die manier hoeft de burger zich amper aan te
passen en krijgt men er een snellere en veiligere website voor in ruil.
“We werken continu aan het verbeteren van onze dienstverlening. Met deze nieuwe website
kunnen we makkelijker inspelen op de behoeften en wensen van onze inwoners en
ondernemers.”, aldus Els Kindt, schepen van communicatie.
Veranderingen website
Toch zijn er een paar zaken die de burger al kon opmerken.
- Betere zoekfunctie: sneller, uitgebreider
- Toegankelijkere zoekfunctie: je hoeft niet meer te typen, je kunt je zoekopdracht
nu ook inspreken - Betere en meer overzichtelijke lay-out voor de digitale nieuwsbrieven
- Bekendmakingen staan allemaal gegroepeerd en je kunt makkelijk filteren
- Er is een nieuwe module rond ‘openbare werken’ waarbij je de grootste werken stap
voor stap kunt opvolgen - Verbeterde navigatie: structureel veranderden we de website op subtiele wijze
waardoor de site gebruiksvriendelijker is
“Er is door onze diensten hard gewerkt om de website zo toegankelijk mogelijk te houden
voor de bezoeker. De vernieuwde zoekfunctie speelt hierbij een cruciale rol en werkt op
basis van zoekwoorden. De opbouw van de site gebeurde vanuit het standpunt van de
burger en niet op basis van de bevoegdheden van de diensten.”, zegt Els Kindt.
Online dienstverlening wordt uitgebreid
In het kader van een betere online dienstverlening werd ook het e-loket fors uitgebreid.
Vanaf februari kan je een pak meer akten en attesten aanvragen via de nieuwe website. - Aangifte adreswijziging
- Attesten gezinssamenstelling en bewijzen van woonst
- Uittreksel strafregister
- Reistoelating voor minderjarigen
- Aanvragen akten van de burgerlijke stand
Mensen die zich wat moeilijker kunnen verplaatsen of weinig tijd hebben om langs te
komen, kunnen we dankzij het e-loket toch op een goede, correcte én veilig manier helpen.
Uiteraard is de burger nog altijd welkom op het gemeentehuis. Documenten aanvragen
kan nog steeds aan het loket, tijdens de openingsuren.
De hoofdreden voor de ingebruikname van deze extra dienst, is een snellere service naar
de burger toe. Daarnaast is het mooi meegenomen dat alle online aanvragen veilig
gebeuren, wat een zekerheid met zich meebrengt voor de aanvrager en aangever.
Dit is een realisatie volgens het meerjarenplan: - Beleidsdoel 7: Een betrokken, krachtdadige en efficiënte gemeente waar de
burger centraal staat. - Actieplan 24: Digitale gemeente en loket ontwikkelen.
Vernieuwde website: https://www.lichtervelde.be
Online dienstverlening: https://www.lichtervelde.be/eloket