FOD Volksgezondheid gebruikt jonge 15-jarige Mystery Shoppers om de strijd tegen alcohol- en tabaksverkoop aan minderjarigen aan banden te leggen

De inzet van mystery shoppers heeft een aanzienlijke impact gehad op de identificatie van handelszaken die alcohol en tabak verkopen aan minderjarigen. De resultaten benadrukken de noodzaak van strenge handhaving, continue educatie en de verantwoordelijkheid van handelaars om de wet na te leven.

In het licht van voortdurende inspanningen om de verkoop van alcohol en tabaksproducten aan minderjarigen aan banden te leggen, onthult recent onderzoek door de FOD Volksgezondheid de uitdagingen en successen van dit beleid en deze zullen nu in alle provincies over gans het land worden ingezet. Een diepgaande blik op de resultaten van recente controles, waaronder een zomercampagne met mystery shoppers, biedt inzicht in de effectiviteit van huidige maatregelen en de noodzaak van voortdurende waakzaamheid.

Een tweeledige aanpak

In 2023 ontdekte de Inspectiedienst van de FOD Volksgezondheid, door controles op de verkoop van alcohol een inbreukpercentage van 6% en voor tabaksproducten 8,3%. Echter, de introductie van mystery shoppers tijdens de zomer verhoogde de effectiviteit van deze controles aanzienlijk, met respectievelijk 8,4 en 14,9 keer meer geïdentificeerde inbreuken dan traditionele methoden.

Observaties uit de zomercampagne

Deze bijzondere campagne, aangekondigd bij handelaars, maakte gebruik van 15 tot 17-jarige jongeren die, onder toeziend oog van ervaren controleurs, trachtten alcohol en tabaksproducten te kopen zonder te liegen over hun leeftijd. De opvallende resultaten tonen aan dat 69,4% van de tabak verkopende handelszaken en 89,5% van de alcohol verkopende zaken in overtreding waren.

Specifieke bevindingen

De resultaten duiden op een alarmerende bereidheid van handelszaken om alcohol en tabaksproducten te verkopen aan duidelijk minderjarige kopers. Opmerkelijk is dat 15-jarigen even gemakkelijk aan sterke drank en tabaksproducten kwamen als hun iets oudere leeftijdsgenoten. Daarnaast werd bij de verkoop van alcohol zelden naar leeftijd of identiteitsbewijs gevraagd.

Hardnekkig probleem dat continue zal gemonitord worden

Een zorgwekkend hoog percentage handelszaken, eerder betrapt op inbreuken, bleek bij hernieuwde controles geen leeftijdsverificatie toe te passen. Dit wijst op een hardnekkig probleem dat continue monitoring en handhaving vereist.

Toekomstige inspanningen en sancties

In reactie op deze bevindingen plant de FOD Volksgezondheid een nieuwe campagne met mystery shoppers, gericht op het strenger aanpakken van recidivisten. Deze aanpak benadrukt het belang van niet alleen controle en handhaving maar ook van bewustwording en educatie binnen de sector.

Auteurs van de tekst: Andy Vermaut (+32499357495) en Serge Jansen (+32468334833) van www.westnieuws.be email: contact@westnieuws.be