Diksmuide in disbalans: burgers eisen betere busdiensten

De peiling in Diksmuide onthult significante ontevredenheid onder inwoners over de nieuwe vervoersplannen, met name de beperkingen in busdiensten en de uitdagingen rondom Flexvervoer. Er is een sterke roep om verbeteringen om vervoersarmoede tegen te gaan en de toegankelijkheid tot essentiële diensten te waarborgen.

Diksmuide, 17 maart 2024 – Op de “levendige” openbare markt van Diksmuide vond recentelijk op initiatief van De ‘Verenigde supporters OPENBAAR VERVOER’ onder leiding van Dirk Smet een peiling plaats die licht werpt op de ervaringen en meningen van de lokale bevolking in Diksmuide met betrekking tot de nieuwe vervoersplannen, geïnitieerd onder het mom van ‘Basisbereikbaarheid’. Deze plannen, bedoeld om het openbaar vervoer efficiënter en toegankelijker te maken, hebben gemengde gevoelens opgeroepen bij de inwoners.

De waardering voor bestaande buslijnen

In het hart van de bevindingen ligt een opvallende waardering voor drie specifieke buslijnen die Diksmuide verbinden met naburige steden en faciliteiten. Buslijn 30 naar Roeselare, lijn 55 naar Torhout, en lijn 92, die de route tussen Ieper en Poperinge verzorgt, ontvangen lof voor hun dienstverlening. Vooral de frequente verbindingen met het Jan Yperman-ziekenhuis in Ieper blijken een cruciale ader voor de lokale bevolking.

Uitdagingen in de connectiviteit

Echter, de route naar het AZ Delta ziekenhuis in Roeselare, campus Rumbeke, stelt gebruikers voor aanzienlijke uitdagingen. De reis vanuit Diksmuide vereist meerdere overstappen en is tijdrovend, wat de toegankelijkheid van essentiële gezondheidszorg bemoeilijkt.

Inperkingen en beperkingen

Op weekdagen ondervindt buslijn 53 naar Oostende een significante reductie in dienstverlening, terugvallend op een tweeuursverbinding. Dit wordt door de gemeenschap als onaanvaardbaar ervaren, aangezien het de mobiliteit ernstig beperkt. Daarnaast blijkt er in het weekend geen reguliere verbinding te bestaan tussen Diksmuide en Nieuwpoort, wat de situatie verder compliceert.

Flexvervoer: een noodkreet voor verbetering

Een bijzonder knelpunt in de nieuwe vervoersstrategieën is de implementatie van het Flexvervoer. Hoewel dit systeem bedoeld is om meer flexibiliteit te bieden in minder dichtbevolkte gebieden, blijkt uit de peiling dat veel inwoners moeite hebben met het reserveren van een Flexbus. Deelgemeenten voelen zich uitgesloten van adequaat openbaar vervoer, wat leidt tot wat velen beschrijven als ‘vervoersarmoede’.

Een roep om actie

De bevindingen uit de peiling onderstrepen de noodzaak voor een herziening van het huidige vervoersplan om tegemoet te komen aan de werkelijke behoeften van de inwoners van Diksmuide en omliggende gemeenten. Het verbeteren van de toegankelijkheid en frequentie van het openbaar vervoer, met name in de richting van cruciale diensten en naburige steden, blijft een prioriteit voor de leefbaarheid in de regio.

Bent u geïnteresseerd in verdere informatie of wilt u deelnemen aan de discussie? Hieronder vindt u nuttige links en contactgegevens om meer te weten te komen en in contact te treden met de Verenigde Supporters Openbaar Vervoer:

Belangrijke link:

Lees hun blog:

Auteurs tekst Andy Vermaut +32499357495 en Serge Jansen +32468334833 van www.westnieuws.be email: contact@westnieuws.be