De liefdevolle pas de deux met de controle van de tijd in Beselare

Beselare omarmt een trajectcontrole vanaf maart met een knipoog naar romantiek en bewust rijgedrag. De lokale mobiliteitscommissie heeft deze maatregel ingevoerd vanwege structurele snelheidsovertredingen in het centrum. Boetes voor snelheidsovertredingen variëren vanaf 56 kilometer per uur, met een dynamische zone 30 ter bevordering van veiligheid rondom de scholen.

In het betoverende Beselare staat een poëtische verschuiving van de tijd op komst. Vanaf maart zal het centrum van Beselare getuige zijn van een delicate dans met de invoering van een trajectcontrole. Een aankondiging die niet ongemerkt voorbijgaat, want de gemeente prikkelt nu al de verbeelding met een affichecampagne doordrenkt van ludieke charme. Een oproep aan voorbijgangers om in harmonie met de weg, trager voort te bewegen.

Een ballet van bewust rijden

Februari, gehuld in de magie van Valentijn, vormt het decor waarin Beselare deze nieuwe dans verwelkomt. Bij de aanvang en het einde van het toekomstige traject waarschuwt een imposant duo in levensgroot formaat dat een snelle ontmoeting met de trajectcontrole vanaf maart niet langer ongezien zal blijven. In de West-Vlaamse volksmond klinkt ’touche’ wanneer men succes heeft bij het verleiden. Wees dus op je hoede dat de trajectcontrole je niet vangt wanneer je sneller dan 50 kilometer per uur voortsnelt.

Een ode aan mobiliteitsinzichten

De invoering van de trajectcontrole volgt als een liefdevolle suggestie van de lokale mobiliteitscommissie. In het centrum van Beselare wordt systematisch de snelheidslimiet overschreden, een vaststaand feit bevestigd door zowel politiegegevens als gemeentelijke metingen. Met name tijdens de vroege ochtenduren en na de avondspits worden ernstige overtredingen vastgesteld. Een realiteit die de trajectcontrole met liefde wil omarmen en transformeren.

Boetes als pas de deux van verantwoord rijgedrag

Vanaf maart zal de gemiddelde snelheid worden berekend op de N303 Wervikstraat/Beselarestraat, tussen de begraafplaats en De Warande. Camera’s op strategische locaties registreren elke voorbijrijdende nummerplaat en bepalen aan de hand van timing de snelheid van het voertuig. Een snelheid tussen 56 en 60 kilometer per uur resulteert in een GAS-boete van 53 euro. Voor elke extra kilometer boven de 60 kilometer per uur komt daar nog eens 11 euro bovenop. Bij 70 kilometer per uur en meer wordt de overtreding doorgestuurd naar de politie of het parket, die vervolgens de boetebedragen met zorg bepalen.

Tempo-maatregelen binnen de controlezone

Binnen het traject van de controle geldt ook een dynamische zone 30. Deze wordt geactiveerd voor en na de schooldag. Gedurende deze tijdsframes wordt de trajectcontrole automatisch uitgeschakeld. Dit, omdat uit voortdurende snelheidsanalyses is gebleken dat tijdens deze korte periodes daadwerkelijk langzamer wordt gereden, aldus schepen van mobiliteit Koen Meersseman.

In het dierenarts: (Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be).