Brugge zet in op betaalbare mobiliteit ondanks wijziging Vlaams beleid

Dit artikel gaat over de beslissing van Brugge om de Blue-bike bijdrage te behouden ondanks de stopzetting van de Vlaamse overheid.

Woensdag 17 januari 2024, Stadhuis Brugge, Burg 11, 8000 Brugge

Vanaf 2024 stopt de Vlaamse overheid met de derdebetalersregeling voor Blue-bike klanten, een beleidswijziging die voortvloeit uit de nieuwe strategie van Basisbereikbaarheid. Dit betekent dat de tegemoetkoming van één euro per rit verdwijnt in steden zoals Brugge, waar dit systeem actief is. Echter, het stadsbestuur van Brugge heeft besloten om zijn financiële bijdrage te blijven leveren.

Burgemeester Dirk De fauw legt uit: “Het behoud van onze bijdrage is essentieel. Zonder deze ondersteuning zou de burger de volle prijs van 3,50 euro per rit moeten betalen. Met

onze bijdrage blijft de prijs voor gebruikers beperkt tot 2,50 euro per ontlening, een significante besparing.”

Het derdebetalerssysteem bij Blue-bike in Brugge, dat sinds december 2013 actief is, had aanvankelijk een tarief van 3 euro per ontlening (nu 3,50 euro). De stad Brugge en de Vlaamse Overheid deelden de kosten, met elk 1 euro per ontlening. Deze regeling bleek succesvol, gezien de stijgende gebruikscijfers van Blue-bike in Brugge, zelfs tijdens de coronaperiode.

Nu de Vlaamse overheid haar bijdrage intrekt, onderneemt Brugge actie om de toegankelijkheid van deelfietsen te waarborgen. “Door onze bijdrage te handhaven tot de lancering van de deelfietsen via de West-Vlaamse Intercommunale (WVI), vermijden we een abrupte prijsstijging van 1,50 naar 3,50 euro per ontlening voor onze inwoners en bezoekers,” aldus burgemeester De fauw.

Meer informatie: www.brugge.be/bluebike

Tekst Andy Vermaut +32499357495 en Serge Jansen +32468334833 van www.westnieuws.be email: contact@westnieuws.be