Fraude met de kilometerteller van tweedehandswagen is een hardnekkig probleem in Europa. De strijd tegen tellerfraude is dan ook een grote prioriteit van het Belgisch voorzitterschap van de EU. Uitwisseling van informatie tussen de Europese landen over de tellerhistoriek van voertuigen moet gesjoemel met tellerstanden van tweedehandswagens een pak moeilijker maken. De Belgische Car-Pass blijkt een succesvol instrument in de strijd tegen teruggedraaide tellers. Het Belgische voorzitterschap wil die daarom uitrollen in heel Europa.
Waarom een Europese aanpak?
Jaarlijks worden in de EU meer dan 60 miljoen occasievoertuigen verkocht. Maar door tellerfraude betaalt de Europese consument ieder jaar miljarden euro’s te veel. Omdat tweedehandwagens vaak over de landsgrenzen heen verkocht worden, voert heel Europa dezelfde strijd en is een Europese aanpak vereist.
Belgische Car-Pass biedt de oplossing
Kopers van tweedehandswagens hebben nood aan betrouwbare informatie die hen helpt bij het nemen van een beslissing.
De Belgische Car-Pass is de identiteitskaart van een auto en bevat informatie over:
- de kilometerstanden, geregistreerd bij elke interventie aan de auto
- de Euronorm waaraan het voertuig voldoet
- de CO2-uitstoot
- de keuring na een ongeval
Dat de Belgische Car-Pass werkt, staat buiten kijf. In 2023 kwamen 1.640 fraudegevallen aan het licht: 1.055 Belgische auto’s en 585 importauto’s. Voor de invoering van de Car-Pass, waren dat er naar schatting 60.00 tot 100.000 per jaar.
Deze cijfers bewijzen het nut van van de Car-Pass. Die doorvoeren op Europees niveau is dan ook een logische stap en prioriteit van de Belgische staatssecretaris voor consumentenbescherming, Alexia Bertrand.
Het Belgische voorzitterschap beoogt:
- een centraal nationaal registratiesysteem voor kilometerstandgegevens in alle EU-landen
- uitwisseling van de kilometergegevens tussen de EU-landen
- toegang voor consumenten en autoverkopers tot deze informatie
Het netwerk van Europese Consumentencentra (ECC-Net) is ook voorstander van een Europese Car-Pass en verwoordde dit standpunt in een rapport van januari 2024.
Welke zijn de volgende stappen?
Garagisten, leasebedrijven, autokeuring en vaak ook overheden van de lidstaten registeren nu al de tellerstanden van voertuigen. Vandaag werkt België al samen met Nederland, Slovakije en Letland. Enkel Europese regels ontbreken om een Europese Car-Pass in te voeren.
De volgende stappen zijn:
- bespreking van het voorstel en formulering van een advies voor een Europees systeem tijdens de Raad voor consumentenzaken in april 2024
- bespreking van het advies en opstellen van de regels door de Europese Commissie
Wordt vervolgd!
Auto kopen in Europa
Wilt u als privépersoon een auto kopen in een ander land van de EU? En hem invoeren in België? Dat is eenvoudiger dan u denkt. Ontdek de procedure die u moet doorlopen.