Energiearmoede in Vlaanderen neemt toe: een groeiend aantal huishoudens kan energiefactuur niet betalen

De stijging van energiearmoede in Vlaanderen is alarmerend. Een groeiend aantal huishoudens worstelt met het betalen van hun energiefacturen. Ondanks verbeteringen van leveranciers en nutsbedrijven, blijven veel huishoudens achter met hoge afrekeningen en onvoldoende ondersteuning.

In een verontrustende trend zien commerciële energieleveranciers een toenemend aantal klanten die moeite hebben om hun jaarafrekening voor elektriciteit en gas te betalen. Dit fenomeen, dat naar verwachting ook zijn weerslag zal hebben op de OCMW’s, belicht de toenemende energiearmoede in Vlaanderen. Volgens recente cijfers van de Vlaamse Regulator voor de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) is bij sociaal energieleverancier Fluvius het aantal aansluitingen voor de derde maand op rij gestegen met ruim 2.000.

Te late digitale verbeteringen bieden geen soelaas

Hoewel leveranciers en nutsbedrijven in samenwerking met de VREG enkele verbeteringen hebben doorgevoerd als reactie op de energiecrisis, komen deze maatregelen te laat voor de huidige eindafrekeningen. Daarnaast blijven gebruikers met digitale beperkingen in de kou staan, en krijgen klanten met betalingsproblemen vaak het advies om hulp te zoeken bij het OCMW. Echter, dit biedt vaak geen oplossing, en sommige leveranciers weigeren een afbetalingsregeling als achterstallige betalingen niet binnen twee maanden worden voldaan.

OCMW’s signaleren misleidende praktijken en onduidelijke communicatie

De OCMW’s stellen vast dat contracten met een vast tarief die tussen september en december 2022 werden vernieuwd, vaak gepaard gingen met zeer hoge vaste prijzen. De communicatie hierover was niet bij alle leveranciers even correct, en in sommige gevallen ronduit misleidend. Dit heeft geleid tot onverwachte hoge afrekeningen voor veel huishoudens.

Sociaal tarief en voorschotfacturen blijven een probleem

Er blijkt ook een probleem te zijn met de toepassing van het sociaal tarief vanaf het begin van het contract, en met de herziening van voorschotfacturen. Dit leidt tot fictieve schulden en problemen bij de afrekening.

Toekomstige oplossingen en aanbevelingen

De VVSG (Vereniging voor Steden en Gemeenten) stelt voor om het recht op sociaal tarief uit te breiden met een inkomenscriterium en om instrumenten en datastromen te ontwikkelen voor een automatische toekenning op basis van het werkelijke gezinsinkomen. Ook is er een oproep voor proactieve communicatie naar burgers en het aanbieden van commerciële alternatieven voor degenen die het recht op sociaal tarief verliezen.

Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be