Omgevingslawaai in Vlaanderen: Nieuwe Richtlijnen en Evaluaties

De Vlaamse Regering heeft nieuwe strategische geluidsbelastingkaarten en actieplannen goedgekeurd in lijn met de Europese Richtlijn Omgevingslawaai. Deze beslissing benadrukt het belang van het beheersen van geluidsniveaus voor het welzijn van de Vlaamse bevolking.

07 oktober 2023 – De impact van omgevingslawaai op de bevolking is een voortdurend punt van zorg. Om dit aan te pakken, heeft de Vlaamse Regering enkele cruciale beslissingen genomen in lijn met de Europese richtlijnen.

Gehoor geven aan de Europese Richtlijn

De Europese Unie heeft duidelijke richtlijnen opgesteld om de geluidsoverlast in stedelijke en landelijke gebieden aan te pakken. Deze omvatten de creatie van strategische geluidsbelastingkaarten, die de niveaus van lawaai in specifieke regio’s in kaart brengen. Naast deze kaarten is er de verplichting tot opstelling van bijbehorende actieplannen om de geluidsoverlast te verminderen.

Herziening en aanpassing

Vlaams minister Zuhal Demir heeft de leiding genomen in deze inspanning en stelt dat deze kaarten en plannen elke vijf jaar opnieuw moeten worden bekeken. Indien nodig, worden aanpassingen gemaakt om te verzekeren dat de geluidsniveaus binnen acceptabele limieten blijven.

Goedkeuring en rapportage

De meest recente beslissing van de Vlaamse Regering omvat de goedkeuring van lijsten met belangrijke wegen, spoor- en tramwegen, luchthavens en stedelijke agglomeraties. Speciale aandacht gaat uit naar de strategische geluidsbelastingkaarten van 2021, met een focus op belangrijke wegen, spoorwegen en de luchthaven Brussel-Nationaal. Deze gegevens zullen naar de Europese Commissie worden gestuurd door de afdeling Beleidsontwikkeling en Juridische Ondersteuning van het Departement Omgeving, waarmee Vlaanderen zijn commitment aan het milieu en het welzijn van zijn inwoners bevestigt.

Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be