Het controversiële megaproject in Antwerpen: na een onderbreking lijkt een oplossing in zicht

Er is potentieel goed nieuws voor het omstreden megaproject in Antwerpen. Ondanks een onderbreking lijkt er nu een oplossing in zicht met een nieuwe vergunning die mogelijk in november wordt uitgereikt. Er zijn echter nog steeds zorgen en uitdagingen rond het milieu en de economische impact.

Optimisme in het havengebied

De algemeen directeur van de haven van Antwerpen-Brugge, Jacques Vandermeiren, voorziet dat er dit jaar nog een nieuwe, juridisch waterdichte vergunning wordt uitgereikt, waardoor alle betrokken partijen van start kunnen gaan. Dit nieuws werd onlangs belicht in het Nederlandse vaktijdschrift NT. Deze vergunning kan een doorbraak betekenen voor de ethaancracker die Ineos graag wil bouwen.

“Ineos’ projectstop is een tegenslag, maar alles komt goed”, verklaart de vastberaden heer Vandermeiren. Jim Ratcliffe, de oprichter van Ineos, was woedend na het besluit van een Vlaamse rechter om de ethaancracker te pauzeren. Hierop eiste Ratcliffe dat de Vlaamse regering binnen vier maanden een nieuwe vergunning zou verstrekken.

Nieuwe vergunning op komst

Vandermeiren gelooft nu dat dit haalbaar is. “Ik verwacht dat er in november een nieuwe, juridisch solide vergunning wordt uitgereikt, waardoor we verder kunnen werken. We zullen dit bereiken.” Afgelopen zomer werd de vergunning voor “Project One”, het miljard dollar project van het chemische bedrijf Ineos in het havengebied van Antwerpen, ingetrokken.

De vergunning werd betwist door klimaatbeschermingsgroepen en de Nederlandse provincie Noord-Brabant, die zich zorgen maakten over de schade veroorzaakt door stikstofneerslag in het nabijgelegen natuurgebied Brabantse Wal. Wat de rechter eigenlijk zei was: “U bent niet geslaagd voor uw test en ik geef u zes maanden om het de volgende keer beter te doen”, concludeert de CEO.

Grondslag voor optimisme

Volgens NT baseert Vandermeiren zijn optimisme op twee ontwikkelingen. De eerste is een overeenkomst tussen betrokken partijen in het Vlaamse Parlement om de 1% norm in de wet vast te leggen. Ten tweede is Ineos volgens de CEO nu bewust van de noodzaak om een goed doordachte “passende beoordeling” uit te voeren van de exacte impact van stikstof op de natuur van Brabantse Wal.

De Vlaamse werkgeversorganisatie Voka waarschuwde dinsdag voor chaos, een feitelijke vergunningstop, een stilstaande Vlaamse economie en enorme economische schade als er op korte termijn geen stikstofbesluit wordt genomen.

Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be