België breidt zijn maritieme grenzen uit: Autonome vaart nu ook naar het Verenigd Koninkrijk en Denemarken

België, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken hebben een nieuw akkoord ondertekend dat de weg vrijmaakt voor autonome scheepvaart tussen de drie landen. Dit akkoord, getekend door de minister van Noordzee, Vincent Van Quickenborne, bevordert innovatie, efficiëntie en duurzaamheid in de maritieme sector.

14 september 2023, 4:00, Brussel, België

De Belgische wateren staan op het punt een stuk internationaler te worden. Gisteren plaatste minister van Noordzee, Vincent Van Quickenborne, zijn handtekening onder een akkoord dat de weg vrijmaakt voor autonome scheepvaart tussen België, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken.

Nieuwe maritieme verbindingen

De Noordzee, met zijn kolkende wateren en rijke geschiedenis, ziet een nieuwe dageraad in de maritieme samenwerking. Sinds 1 juli 2021 heeft België al een wettelijke basis gelegd voor proefprojecten met autonome vaartuigen. Dankzij dit nieuwe akkoord zullen deze autonome schepen zonder belemmeringen tussen de drie landen kunnen varen, wat de deur opent voor verdere samenwerking en technologische innovatie.

Dialoog over de golven

Enkele maanden geleden voerden België en het Verenigd Koninkrijk al gesprekken over het bevorderen van maritieme samenwerking. Deze dialoog, aangevoerd door Vincent Van Quickenborne en de Britse minister Baroness Vere of Norbiton, heeft nu concrete vorm gekregen in dit tri-nationale akkoord.

Een zee van mogelijkheden

Deze samenwerking betekent niet alleen dat Belgische vaartuigen een uitgestrekter gebied kunnen verkennen, maar het vereenvoudigt ook de bureaucratische procedures. Waar voorheen meerdere vergunningen vereist waren, zal het nu helderder zijn welke voorwaarden een schip moet vervullen om in Britse of Deense wateren te varen. Het potentieel voor verdere exploratie en samenwerking is enorm.

Belgische innovatie op zee

België heeft zich stevig gevestigd als een pionier in de wereld van autonome vaart. In 2022 deed het onbemande vaartuig Mahi 2 al een wereldprimeur door de Atlantische oceaan over te steken op zonne-energie. Daarnaast heeft ons land als een van de eersten een juridisch kader gecreëerd voor dergelijke vaartuigen, wat de weg heeft geëffend voor tal van innovatieve projecten.

Naar een duurzamere en efficiëntere toekomst

De voordelen van autonome scheepvaart zijn overvloedig: kostenbesparing, verhoogde veiligheid, duurzaamheid en verhoogde efficiëntie. Deze technologie kan een revolutie teweegbrengen in de manier waarop we denken over maritiem vervoer en de potentie heeft om de sector van binnenuit te hervormen.

Vincent Van Quickenborne, minister van Noordzee, benadrukte: “De technologische ontwikkelingen op zee zijn baanbrekend. Dit akkoord stelt Belgische bedrijven in staat om pioniers te worden in deze technologie. Ik nodig ook andere landen rond de Noordzee uit om zich bij dit initiatief aan te sluiten.”

Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *