Presentator Sven Pichal in De Inspecteur op Radio 2, vooraf betalen bij crematie van geliefde viervoeters: ongevoelig of noodzakelijk?

In het licht van stijgende onbetaalde facturen vragen dierencrematoria vaak voorafbetaling. Hoewel sommigen deze praktijk als ongevoelig beschouwen, verdedigen crematoria hun beslissing door te wijzen op de zakelijke realiteit van hun sector. Tegelijkertijd blijft de populariteit van individuele dierencrematies groeien, waarbij mensen meer persoonlijke en sentimentele diensten zoeken.

De keerzijde van onbetaalde facturen

Toen Roland en Carla uit Boutersem hun trouwe hond Raddi wilden laten cremeren, stuitten ze op een verrassende eis van het dierencrematorium: vooraf de volledige som betalen. Het verdriet om het verlies werd versterkt door het gevoel van onbegrip bij zo’n verzoek. De vraag dringt zich op: is het ethisch om te vragen om vooraf te betalen voor zo’n gevoelige dienst?

De balans tussen emotie en zakelijkheid

Roland was verrast door het verzoek van het dierencrematorium waar hij en Carla eerder tevreden klanten waren. “Dat was voorheen nog nooit gebeurd”, vertelt hij. “Het voelde vreemd aan, bijna alsof men voor de begrafenis van een menselijke geliefde zou moeten betalen alvorens de dienst plaatsvond.” Bij Hokaservice in Roeselare leggen ze uit dat deze regel is ingevoerd vanwege het toenemend aantal onbetaalde facturen. Ze zijn zich bewust van het ongemak dat klanten hierbij kunnen ervaren, vooral in een periode van rouw. Maar de realiteit van het bedrijfsleven en de behoefte om rendabel te blijven, dwingt hen soms tot zulke maatregelen.

De emotionele en financiële waarde van het afscheid

Voor velen is de band met een huisdier even sterk, zo niet sterker, dan met medemensen. Dit maakt het des te moeilijker wanneer crematoria voorafbetalingen eisen. Echter, crematoria wijzen op het stijgend aantal klanten die niet betalen na de dienst, wat hen in een lastig parket brengt. Anderzijds tonen sommige crematoria empathie door betaling achteraf toe te laten, in een poging het rouwproces van hun klanten te respecteren. Het Dierencrematorium uit Bilzen, bijvoorbeeld, staat open voor verschillende betalingsmogelijkheden en biedt zelfs afbetalingsplannen aan.

De groeiende trend van individuele huisdiercrematies

De laatste tien jaar hebben meer en meer mensen gekozen voor individuele huisdiercrematies. Bij dierenartspraktijk Van Kop tot Teen merken ze dat minstens de helft van hun klanten hiervoor kiest. Niet alleen honden en katten worden op deze manier gecremeerd, maar ook kleinere huisdieren zoals konijnen en knaagdieren. Het gaat niet enkel om de as: klanten kunnen ook kiezen voor aandenkens zoals pootafdrukken en plukken haar van hun geliefde viervoeter.

Tekst Andy Vermaut en Serge Jansen van www.westnieuws.be, bron De Inspecteur, Sven Pichal van Radio 2

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *