De groene deelsteps van Bolt verdwijnen uit Ieper

Vanaf 1 januari 2025 verdwijnen de deelsteps van Bolt uit Ieper. De concessie wordt niet verlengd, maar de stad blijft zich inzetten voor duurzame mobiliteit met focus op deelauto’s en deelfietsen. Klanten kunnen tot juni 2025 hun saldo terugvragen of elders gebruiken.

Vanaf 1 januari 2025 zullen de herkenbare groene deelsteps van Bolt niet langer beschikbaar zijn in het straatbeeld van Ieper. Het bedrijf achter de verhuur van deze steps heeft besloten om de concessie stop te zetten, waardoor een hoofdstuk in de Ieperse deelmobiliteit tot een einde komt.

Een einde aan een periode

De beslissing van Bolt komt niet geheel onverwacht. De concessie werd in het verleden al herhaaldelijk ter discussie gesteld, zowel door het stadsbestuur als door gebruikers. Uiteindelijk is besloten om geen nieuwe concessie meer aan te gaan. Het stadsbestuur van Ieper benadrukt echter dat het belang van deelmobiliteit niet ter discussie staat. “We blijven ons inzetten voor alternatieven die bijdragen aan duurzame mobiliteit,” aldus een woordvoerder van de stad. De focus zal in de toekomst vooral liggen op het versterken van het aanbod aan deelauto’s en deelfietsen.

Klantentegoed blijft bruikbaar

Voor klanten die nog een saldo hebben op hun Bolt-account, heeft het bedrijf een duidelijke regeling getroffen. Tot eind juni 2025 kunnen gebruikers een terugbetaling aanvragen via de Bolt-app. Het tegoed blijft ook bruikbaar in andere steden waar Bolt actief is. Nieuwe abonnementen afsluiten is echter niet langer mogelijk.

Toekomst van deelmobiliteit in Ieper

Hoewel de groene steps verdwijnen, blijft het stadsbestuur van Ieper overtuigd van de voordelen van deelmobiliteit. Initiatieven zoals deelfietsen en deelauto’s worden naar voren geschoven als de kern van een nieuw mobiliteitsplan dat beter aansluit bij de noden van de stad en haar inwoners. Of er in de toekomst opnieuw deelsteps zullen komen, blijft voorlopig onduidelijk. “We evalueren continu welke oplossingen het beste werken voor onze stad,” klinkt het.

Praktische informatie

Voor meer informatie over de terugbetaling van tegoeden kunnen klanten terecht bij de klantendienst via de Bolt-app. Het stadsbestuur roept inwoners op om op de hoogte te blijven van nieuwe mobiliteitsprojecten via de gemeentelijke website.

(Tekst Serge Jansen van www.westnieuws.be)