De strijd tegen strandvervuiling krijgt een krachtige impuls in Middelkerke.
Het strand ter hoogte van het nieuwe casinogebouw Silt wordt geteisterd door steenpuin, afkomstig uit de voormalige werfzone. Hoewel er al meerdere schoonmaakrondes zijn uitgevoerd, blijft de problematiek hardnekkig. Nu heeft de gemeente Middelkerke, in samenwerking met de stad Oostende, een nieuwe methode geïntroduceerd om het probleem grondig aan te pakken: de inzet van een krachtige beachcleaner.
Een hardnekkig probleem
Sinds de eerste meldingen vorig jaar is duidelijk geworden dat het steenpuin op het strand niet zomaar verdwijnt. Tijdens de bouw van het nieuwe casinogebouw werd er zand afgegraven en gezeefd, maar de constante werking van de getijden zorgt ervoor dat er steeds weer nieuw puin aan de oppervlakte komt. Dit zorgt niet alleen voor een esthetisch probleem, maar kan ook voor gevaarlijke situaties zorgen voor strandgasten.
De steenpuin problematiek situeert zich voornamelijk in twee badzones in het centrum van Middelkerke, namelijk post 3 Casino-Oost en post 4 Casino-West. Deze zones worden nauwgezet gemonitord en al verschillende keren is er geprobeerd om het puin definitief te verwijderen. Ondanks de inspanningen van de aannemer, blijft het probleem terugkeren, wat Middelkerke ertoe heeft aangezet om naar structurele oplossingen te zoeken.
Oostende biedt een helpende hand
De oplossing lijkt nu misschien dichterbij te komen dankzij de stad Oostende. Daar wordt al langer gebruik gemaakt van een krachtige beachcleaner, een machine die niet alleen plastic en licht afval kan verwijderen, maar ook in staat is om zwaarder steenpuin op te ruimen. Deze machine werd tijdelijk ter beschikking gesteld aan Middelkerke om te onderzoeken of zij eveneens baat kunnen hebben bij een dergelijke aanpak.
De eerste tests met de beachcleaner van Oostende zijn veelbelovend. De machine blijkt effectief te zijn in het verwijderen van het steenpuin, iets waar de huidige machine van Middelkerke niet toe in staat was. “We zijn erg tevreden met de eerste resultaten,” zegt een woordvoerder van de gemeente. “De machine van Oostende is krachtig genoeg om het steenpuin te verwijderen dat door de getijdenwerking steeds weer op het strand verschijnt.”
Op zoek naar een blijvende oplossing
Hoewel de inzet van de beachcleaner veelbelovend is, is het probleem nog niet opgelost. De gemeente Middelkerke bekijkt nu samen met de aannemer of de aanschaf van een soortgelijke machine haalbaar is. Het reinigen van het strand blijft een tijdrovende klus die regelmatig moet worden herhaald, maar de eerste stappen richting een definitieve oplossing zijn gezet.
Het is duidelijk dat zowel de gemeente als de aannemer vastberaden zijn om deze uitdaging aan te gaan. “Het is een tijdrovende taak, maar we zijn vastberaden om onze stranden schoon en veilig te houden voor zowel bewoners als toeristen,” benadrukt burgemeester Jean-Marie Dedecker. Het probleem mag zich dan wel beperken tot slechts twee van de zestien badzones in Middelkerke, de inspanning om het op te lossen is groot.
Toekomstige stappen
In de komende weken zullen er verdere tests worden uitgevoerd met de beachcleaner van Oostende. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheid om structurele maatregelen te nemen, zodat het puin niet steeds opnieuw naar boven komt. De kosten voor de schoonmaak worden deels gedragen door de projectaannemer van Silt, die samen met de gemeente naar een definitieve oplossing blijft zoeken.
Ondertussen kunnen zowel bewoners als toeristen erop vertrouwen dat er hard gewerkt wordt om de stranden van Middelkerke in topconditie te houden. Met de hulp van Oostende en mogelijk de aanschaf van een nieuwe beachcleaner, hoopt de gemeente het probleem definitief aan te pakken.
Tekst Serge Jansen van www.westnieuws.be