Snel en eenvoudig een reis registreren
Vandaag lanceert De Lijn een nieuwe functionaliteit die het reizen voor abonnees nog eenvoudiger maakt. Met ‘Digitaal opstappen’ kunnen reizigers hun op- of overstap nu digitaal registreren via de app van De Lijn, zonder nog gebruik te maken van de traditionele MOBIB-kaart en gele terminals. Deze innovatieve oplossing is ontworpen om het reizen sneller en comfortabeler te maken, vooral tijdens drukke periodes.
Hoe werkt digitaal opstappen?
De reiziger moet eerst een eenmalig activeringsproces doorlopen. Dit proces omvat het aanmelden met een gebruikersnaam en wachtwoord in de app van De Lijn. Vervolgens kan de reiziger zijn MOBIB-kaart koppelen aan zijn account en de functie voor digitaal opstappen activeren. Het is essentieel om de bluetooth-functie van de smartphone altijd ingeschakeld te hebben, maar geen zorgen, dit verbruikt nauwelijks batterij dankzij het gebruik van bluetooth low energy.
Een rit digitaal registreren
Wanneer de bus of tram arriveert, opent de reiziger de app en navigeert naar het tabblad ‘Registreer je opstap’ via ‘Producten’, ‘Mijn haltes’ of ‘Mijn lijnen’. Hier selecteert hij het voertuig dat hij wil nemen en bevestigt dit. Als het voertuig niet in de lijst staat, kan hij dit aangeven voordat hij opstapt. Na succesvolle registratie toont de app een bevestiging die aan de chauffeur getoond kan worden, inclusief het tijdstip van de opstap en het lijnnummer. Bij controle door een controleur kan de reiziger een QR-code tonen die gescand wordt met een controletablet. Het is ook belangrijk om altijd een identiteitsbewijs bij de hand te hebben.
Belangrijke aandachtspunten bij digitaal opstappen
- Digitaal opstappen kan per account slechts voor één abonnement en op één toestel worden geactiveerd.
- Deze functie is alleen beschikbaar voor abonnementen uitgegeven door De Lijn, zoals Buzzy Pazz, Omnipas, Omnipas 65+, en abonnementen met tussenkomst van bepaalde gemeenten.
- Combiaabonnementen met NMBS, City Pass, Brupass (XL), Studentenbuspas en flexvervoer zijn momenteel niet compatibel met digitaal opstappen. De Lijn werkt echter aan uitbreiding van de functionaliteit.
- De Lijn adviseert om de MOBIB-kaart toch mee te nemen voor het geval de smartphonebatterij leeg is of de internetverbinding onstabiel blijkt. In dat geval kan de reiziger alsnog zijn MOBIB-kaart scannen aan de gele terminal om geldig te reizen.
toekomstige uitbreidingen
De Lijn is voortdurend bezig met het verbeteren en uitbreiden van hun diensten. Toekomstige updates van de app zullen meer functionaliteiten bevatten en meer soorten abonnementen ondersteunen. Zo blijft De Lijn innoveren en inspelen op de behoeften van hun reizigers.
contactinformatie
Voor meer informatie over digitaal opstappen of andere vragen, kunt u contact opnemen met De Lijn via hun website of klantenservice.
(Tekst Serge Jansen van www.westnieuws.be)