Middelkerke steunt Blue Heart Campaign

Middelkerke ondersteunt de Blue Heart-campagne op Werelddag tegen Mensenhandel, met lokale initiatieven zoals het dragen van speldjes en het verlichten van Silt in blauw licht op 30 juli. Schepen Natacha Lejaeghere benadrukt het belang van bewustwording rondom mensenhandel.

Op zaterdag 30 juli markeert de Werelddag tegen Mensenhandel een belangrijk moment. Dit jaar richt de Blue Heart-campagne van de Verenigde Naties zich specifiek op de strijd tegen kinderhandel, een kwestie die wereldwijd veel kinderen treft. Volgens schattingen is één op de drie slachtoffers van mensenhandel minderjarig. De campagne ontvangt steun van zowel de FOD Justitie als lokale besturen, waaronder het gemeentebestuur van Middelkerke. Medewerkers van het gemeentebestuur zullen binnenkort een Blue Heart-speldje dragen, terwijl Silt op dinsdag 30 juli symbolisch in het blauw zal gehuld worden.

Probleem dichter dan verwacht

Mensen- en kinderhandel zijn problemen die veel dichterbij zijn dan de meesten vermoeden. Neem bijvoorbeeld de problematiek rond ‘loverboys’, die jonge meisjes emotioneel en financieel manipuleren om hen uiteindelijk in de prostitutie te dwingen. Ook de vraag waarom sommige diensten, zoals carwashbeurten of manicures, tegen ongewoon lage prijzen worden aangeboden, roept vragen op.

Blauwe Silt en speldjes

De Verenigde Naties en de FOD Justitie doen een beroep op stads- en gemeentebesturen om deze campagne zo lokaal mogelijk uit te dragen. Van 22 tot en met 30 juli zullen de meeste medewerkers van publieksdiensten binnen de gemeente Middelkerke trots een Blue Heart-speldje dragen. Daarnaast zal een opvallende affiche in veel openbare gebouwen de aandacht vestigen op deze belangrijke campagne.

Meest opvallende Blue Heart-blikvanger?

Op de avond van dinsdag 30 juli zal Silt gehuld zijn in een opvallend blauw licht. Deze spectaculaire aanblik zal de campagne onder de aandacht brengen van wandelaars op de zeedijk van Middelkerke.

Schepen Natacha Lejaeghere aan het woord

Schepen Natacha Lejaeghere erkent het groeiende probleem van kinder- en mensenhandel: “Dit misdrijf kan zich ook binnen onze eigen gemeenschap voordoen. Het is daarom essentieel dat we stilstaan bij de verwoestende impact ervan.”

Jij kunt ook helpen

Een van de belangrijkste doelen van de Blue Heart Campaign is het genereren van publieke aandacht. Doe mee door een foto te maken van het blauw verlichte Silt en deze te delen op sociale media met de hashtag #EndHumanTrafficking.

(Tekst Serge Jansen van www.westnieuws.be)