De Lijn introduceert geavanceerde telcamera’s en AI voor nauwkeurige reizigerstellingen

De Lijn gaat vanaf 2024 gebruik maken van AI en telcamera’s om het aantal reizigers op haar voertuigen nauwkeuriger te tellen. Deze technologie biedt een nauwkeuriger inzicht in de reizigersstromen en stelt De Lijn in staat om haar dienstverlening nog beter af te stemmen op de behoeften van de reizigers.

Vanaf 2024 gaat De Lijn een nieuw systeem gebruiken om het aantal op- en afstappers op haar voertuigen nauwkeurig te tellen. Door middel van een slim algoritme dat gebruik maakt van artificiële intelligentie (AI) en telcamera’s, worden reizigersaantallen nauwkeuriger geregistreerd. Begin mei waren er al 350 voertuigen uitgerust met deze technologie, en tegen het einde van het jaar zullen 1.600 bussen en trams voorzien zijn van de nieuwe meetapparatuur.

Waarom een nieuwe telmethode?

Tot eind vorig jaar baseerde De Lijn haar reizigersaantallen op twee bronnen. Enerzijds werden scans met abonnementen, fysieke vervoerbewijzen en cEMV (betalen met bankkaart) gebruikt. Anderzijds werden de niet-gescande vervoerbewijzen, zoals mobiele tickets en sms-tickets, toegewezen op basis van de verdeling van de effectieve scans van fysieke tickets. Omdat niet alle abonnees hun kaart scannen, werd regelmatig onderzoek gedaan naar het scangedrag. Het algoritme hield daarnaast rekening met een zogenaamde ‘ophoogfactor’ om de cijfers te corrigeren.

Voordelen van de nieuwe telcamera’s

In november 2022 startte De Lijn met een proef op 15 voertuigen met 3D-telcamera’s. Deze proef toonde aan dat de camera’s tot 95% nauwkeurig het aantal op- en afstappers kunnen tellen. Na deze succesvolle test werd besloten om een representatief deel van het voertuigenpark uit te rusten met deze technologie. De camera’s worden geplaatst op verschillende types bussen en trams, zowel in stedelijke als regionale gebieden, om een compleet en accuraat beeld te krijgen van de reizigersaantallen.

Hoe werkt het nieuwe systeem?

Het slimme algoritme koppelt de gegevens van de telcamera’s met de bestaande registraties via MOBIB-kaarten en andere tickets. Deze koppeling maakt het mogelijk om een zeer gedetailleerd overzicht te krijgen van de reizigersstromen. Naast de telgegevens van de camera’s, houdt het algoritme rekening met diverse factoren zoals het type voertuig, het weer, het type dag (bijvoorbeeld schooldag of weekend) en zelfs het aantal online halte-opvragingen. Hierdoor kan De Lijn haar netwerk nog beter afstemmen op de vraag.

De toekomst van openbaar vervoer

Met de nieuwe technologie kan De Lijn niet alleen nauwkeuriger tellen hoeveel mensen gebruik maken van haar diensten, maar ook beter inspelen op de behoeften van de reizigers. Door de data te verrijken met verschillende parameters, ontstaat een gedetailleerder en betrouwbaarder beeld van de reizigersaantallen. Dit stelt De Lijn in staat om efficiënter te plannen en de dienstverlening te optimaliseren.

(Tekst Serge Jansen van www.westnieuws.be)