Gemeentelijke basisschool het Beverbos en de gemeente Lichtervelde realiseren de installatie van het OCR-parcours


Na de recente verbouwingen in het Beverbos realiseert de school gefaseerd de
speelplaatsuitbouw. Het wil daarbij de leerlingen meer uitdagen op vlak van beweging.
Het denkwerk komt vooral van het schoolteam, de ouderraad en de gemeente staan in
voor de financiële en praktische kant.
De avontuurlijke speelzone op de kleine speelplaats, die in 2020 werd geïnstalleerd, is al
aardig in gebruik. “Bij deze toestellen mikten we vooral op kleuters en onze jongere
leerlingen van de lagere afdeling. Onze leerlingen van de derde graad zochten wat meer
uitdaging, en het OCR-parcours beantwoordde aan deze noden.”, aldus Pieter
Deleersnyder, directeur van de gemeentelijke basisschool Beverbos.
Wat is OCR?
Het OCR-parcours, ‘Obstacle Course Racing’ is een sportdiscipline die bestaat uit lopen en
het overwinnen van diverse obstakels. Dit kan alleen of in team langs een afgebakend
parcours. Onderweg word je niet alleen fysiek uitgedaagd, maar leer je ook mentaal je
grenzen verleggen.
De voordelen van het OCR-parcours
Enkele voordelen van het OCR-parcours:

  • Preventie tegen pestgedrag: kinderen vinden een zinvolle tijdsbesteding tijdens
    speeltijden. Het Beverparadijs, waar gelezen kan worden en gezelschapsspelletjes
    kunnen gespeeld worden, zorgt voor een mooie verdeling van de leerlingen. Wie
    rustig wil spelen kan dit, wie wat actiever wil zijn, vindt ook zijn gading.
  • De leerlingen kunnen hun energie kwijt op dit toestel en worden uitgedaagd op vlak
    van bewegingsmogelijkheden zoals klimmen en klauteren.
  • Tijdens de LO-lessen zijn specifieke activiteiten voorzien die in een sportzaal minder
    aan bod komen.
    De volgende denkfase wordt opgestart
    Het schoolteam steekt nu de koppen bij elkaar om over de verdere uitbouw na te denken.
    Het team stelt prioriteiten zodat alle projecten financieel haalbaar zijn. Zo zullen de
    speelveldjes nog aangepakt worden. “We doen dit bewust fase per fase omdat we
    doordacht te werk willen gaan en kwaliteitsvol speelplaatsaanbod willen garanderen voor
    onze leerlingen.”, sluit Pieter af