Torhoutse gemeenteraad keurt fietsbeleidsplan goed met 4 fietsambities en 30 acties tegen 2030


Schepen van Mobiliteit Elsie Desmet : Torhout engageert zich om zich de komende jaren te kronen tot een echte fietsstad. De gemeenteraad keurde een ambitieus fietsbeleidsplan goed. Het plan bevat 4 fietsambities en liefst 30 acties om op te starten tegen 2030. Torhout liet zich begeleiden door studiebureau Traject.

Inspraaktraject
Het fietsbeleidsplan werd opgesteld op basis van de insteken van heel wat inwoners en belangengroepen. Liefst 1.000 Torhoutenaren gaven tussen augustus en oktober 2022 hun mening over een aantal belangrijke fietsthema’s. Inwoners zijn over het algemeen relatief tevreden over de bewegwijzering en de fietsstraten. Er ligt wel nog voldoende werk op de plank om fietsen veiliger en aangenamer te maken in Torhout.

4 fietsambities
Het fietsbeleidsplan is ingedeeld in vier categorieën: fietsvriendelijkheid, leefbaarheid, fietsveiligheid en fietsparkeren. Een uitgebreid netwerk van fietspaden biedt veilige routes door de stad en wijken. Het lokaal bestuur zal inwoners aanmoedigen om vaker de fiets te kiezen als duurzaam en gezond alternatief. Zo wil het maximaal inzetten op gescheiden fietspaden waar het kan én moet. Goed onderhoud van fietspaden en wegen vormt daarin een belangrijk onderdeel. We investeren in kwalitatieve en vooral diefstalveilige fietsenstallingen aan de belangrijkste bestemmingen in het centrum en de wijken van Torhout.

30 tegen 30

Nieuw fietsroutenetwerk
Torhout tekende een nieuw fietsroutenetwerk. Dit bestaat uit lokale wegen die een aanvulling vormen op de geselecteerde fietssnelwegen en bovenlokale fietsroutes die door de hogere overheden werden geselecteerd. Studiebureau Traject vergeleek het fietsroutenetwerk met de meest gebruikte routes in Torhout. Voor elke bestemming bepaalden ze de best mogelijke fietsroute. De meest aangehaalde fietsroute is een lus rond de belangrijkste attractiepolen in het centrum: Stadskantoor – Markt – station – scholen – zwembad – sportcentrum, met de Aartrijkestraat in noordelijke richting als uitloper. Bekijk het fietsroutenetwerk op www.torhout.be/fietsbeleidsplan.
Zone 30
Op korte termijn zal het lokaal bestuur uitgebreid communiceren en sensibiliseren over de vele voordelen van de zone 30 en de naleving ervan.

Fietsstraten zorgen voor fietsvriendelijke zones
We leggen fietsstraten aan op die locaties waar ze een meerwaarde vormen. De centrumstraten zijn ideaal om een fietszone in te richten. Ook rond attractiepolen zoals scholen, het zwembad, sportterreinen, de bibliotheek, … zijn fietsstraten nuttig om de verkeersveiligheid en de -beleving te verbeteren.

Fietsveilig(e) centrum en schoolomgevingen
Uit de enquête blijkt dat Torhoutenaren een groot onveiligheidsgevoel op plaatsen met veel wagens en een te hoge snelheid. Bestemmingen van kinderen richten we zo kindvriendelijk mogelijk in. We willen de schoolgaande jeugd stimuleren om zoveel mogelijk te voet of met de fiets naar school te gaan. Door een intense samenwerking met politiezone Kouter, het plaatsen van snelheidsmeters en structurele maatregelen zoals verkeersremmers, verhoogde doorlopende fietspaden aan kruispunten, … willen we dit thema versterken. Om de juiste keuzes te maken doen we eerst extra tellingen en snelheidsmetingen.

Voldoende kwalitatieve fietsenstallingen
Goed gespreide fietsenstallingen aan de verschillende attractiepolen zijn onmisbaar. Het lokaal bestuur stelde samen met Traject een lijst met prioritaire locaties op waar betere fietsenparkings wenselijk zijn. Dit gebeurde op basis van de voorstellen uit de enquête.
Stadskantoor
Kunstacademie
Bibliotheek
Cultuurcentrum (achterzijde)
Cultuurcentrum (voorzijde)
Winkelcentrum
Station
Kerkplein Wijnendale
Centrum Don Bosco

Educatie en sensibilisering
Het lokaal bestuur wil werken aan een echte fietscultuur bij de Torhoutenaren. We zullen dit doen met fietscampagnes, educatie, acties, …

Benieuwd naar alle acties? Lees verder op www.torhout.be/fietsbeleidsplan.

“Met dit fietsbeleidsplan en fietsactieplan beschikken we over een heel waardevol, praktisch en bruikbaar document om van onze stad een fietsvriendelijke, verkeersveilige en duurzame stad te maken. Het zal dan ook zéker geen ‘kastdocument’ worden! We gaan ermee aan de slag!”, vertelt Elsie Desmet, schepen van mobiliteit.