Het einde van een tijdperk: Van Hool en de val van een icoon

Het faillissement van Van Hool markeert het einde van een Belgisch industriëel tijdperk, geteisterd door familiegeschillen, financiële verliezen en strategische misstappen. De overname biedt een nieuwe start voor een deel van de werknemers, maar laat vele anderen achter met vragen en onzekerheden.

Koningshooikt, 8 april 2024 – Nabij de torenspitsen van Koningshooikt ligt het verhaal van Van Hool, ooit een kroonjuweel van de Belgische industriële vindingrijkheid, nu een symbool van een tijdperk dat ten einde loopt. De ondergang van dit familiebedrijf, bekend om zijn bussen en coaches, is een saga van interne strubbelingen, financiële tegenslagen en veranderende tijden.

Een familie verdeeld

Centraal in de tragedie staat de familie Van Hool zelf. Erfstrijd en onenigheid binnen dit geslacht hebben geleid tot een verlamming in besluitvorming, een complexe aandeelhoudersstructuur en een zoektocht naar externe investeerders die op niets uitliep. Deze interne verdeeldheid, een langzaam gif, ondermijnde elke poging tot vernieuwing of redding.

Financiële noodsignalen

De financiële gezondheid van Van Hool was al jaren wankel, met aanzienlijke verliezen die zich opstapelden tot meer dan zestig miljoen euro over twee jaar. De cruciale zoektocht naar financiële injecties bleek vruchteloos, een situatie die enkel werd verergerd door de complexiteit van de familiebanden.

Strategische misstappen

Strategische keuzes hebben de situatie verder doen kantelen. Investeringen in de waterstoftechnologie en de strijd tegen automatische loonstijgingen, verbonden aan de Belgische inflatie, wogen zwaar. Een markt die steeds meer richting elektrificatie schoof, vond Van Hool achterblijvend, terwijl de productie naar Noord-Macedonië verhuisde in een laatste, noodlottige poging kosten te besparen.

Een nieuw hoofdstuk

De overname door de Nederlandse VDL Groep en de Duitse Schmitz Cargobull, hoewel een sprankje hoop, betekent het einde voor Van Hool zoals we dat kennen. Tussen de 600 en 950 werknemers mogen blijven, een schrale troost voor de velen die hun baan verliezen in deze industriële tragedie. Dit verhaal is meer dan het relaas van een bedrijf in nood; het is een weergave van de vergankelijkheid van industrieel succes en de broosheid van familiebanden onder druk van geld en macht. Van Hool blijft in herinnering als een monument van Belgische makelij, een herinnering aan betere tijden en gemiste kansen.

Bronnen:

Auteurs tekst Andy Vermaut +32499357495 en Serge Jansen +32468334833 van www.westnieuws.be email: contact@westnieuws.be