Oostende, 3 april 2024 – In het hart van de kuststad Oostende ontvouwt zich een boeiende ontwikkeling op het gebied van onderwijs. Het stadsbestuur, met een diepgeworteld geloof in het onontbeerlijke recht op kwalitatief onderwijs voor ieder kind, neemt voortvarend het voortouw met het innoverende initiatief ‘Iedereen Mee’. Dit project, gelanceerd in 2021, markeert een significante stap voorwaarts in het streven naar een inclusieve onderwijservaring die niemand achterlaat.
Een drijvende kracht voor inclusief onderwijs
Met een jaarlijkse investering van dertigduizend euro heeft de stad een duidelijk doel voor ogen: de onderwijskansen voor de jongere generatie aanzienlijk verbeteren. Dit geld wordt strategisch ingezet om scholen, verenigingen en andere organisaties te stimuleren tot het ontwikkelen van vooruitstrevende onderwijsprojecten. Deze projecten richten zich specifiek op het verhogen van kleuterparticipatie, het bevorderen van succesvolle schoolafsluiting met diploma, het scherpen van taal- en digitale competenties, en het faciliteren van soepele overgangen gedurende de schoolcarrière. Een bijkomend voordeel is de financiële lastenverlichting voor de ouders.
In 2023 zijn drie veelbelovende projecten, geselecteerd door een onafhankelijke jury, van start gegaan. Elk initiatief toont een ambitieuze benadering van onderwijsvernieuwing, afgestemd op een breed scala aan leerbehoeften.
Pioniersprojecten die het verschil maken
Het project ‘Klim-op’, gerealiseerd door Inloopteam ‘De Viertorre’, focust op peuters van anderhalf tot tweeënhalf jaar. Het creëert een unieke speelomgeving waarbij zowel de ontwikkeling van de kinderen als de betrokkenheid van kwetsbare ouders centraal staat. Het succes van dit project reflecteert zich in de positieve impact op de gezinnen, waarbij sommige kinderen reeds hun weg hebben gevonden naar kleuterscholen en kinderopvang.
‘ACT!’, een ander initiatief van het Centrum Leren en Werken VTI, bereidt leerlingen voor op duaal leren met een sterke nadruk op attitudes, communicatie en tijdmanagement. Dit project heeft al bewezen een springplank te zijn voor vele leerlingen naar succesvolle stageplaatsen en werkgelegenheden.
Het derde project, ‘KLAS-se’, biedt leerkrachten handvatten om uitdagende situaties in de klas aan te pakken door middel van effectieve gesprekstechnieken. Hoewel de resultaten nog in de kinderschoenen staan, belooft het project een waardevolle bijdrage te leveren aan de professionalisering van het onderwijzend personeel.
Trots op een collectieve prestatie
Schepen van Onderwijs Natacha Waldmann uit haar trots over deze ontwikkelingen. De projecten illustreren hoe innovatie, met de juiste steun, kan leiden tot een verrijkende leeromgeving die zowel jonge als oudere leerlingen omarmt. Oostende profileert zich hiermee niet alleen als een stad van kennis en ontwikkeling maar ook als een warme gemeenschap waarin elk kind telt.
Auteurs tekst: Andy Vermaut (+32499357495) en Serge Jansen (+32468334833) van www.westnieuws.be email: contact@westnieuws.be