Brugwerkzaamheden en het viaductdebat in Middelkerke

Op 18 maart 2024 begon De Vlaamse Waterweg met de upgrade van de Slijpebrug in Middelkerke, gericht op het sneller en op afstand bedienen van de brug, om de doorstroming van zowel weg- als scheepvaartverkeer te verbeteren. Dit project, met een investering van 1,15 miljoen euro, staat in schril contrast met het voorstel van burgemeester Jean-Marie Dedecker voor een 80 miljoen euro kostend viaduct. Dit plan heeft tot een levendige discussie geleid, gevoed door zorgen over financiële haalbaarheid en ecologische impact, gezien de bestaande schuld van Middelkerke en de nabijheid van het natuurreservaat de Puidebroeken. De gemeenschap staat op een kruispunt van infrastructuurontwikkeling en het behoud van financiële en ecologische duurzaamheid.

Middelkerke, 18 maart 2024 – De recente aanvang van de vernieuwingswerken aan de Slijpebrug markeert een nieuw hoofdstuk in de infrastructuur van Middelkerke. Deze verbeteringen, gericht op het stroomlijnen van de brugbediening, beloven een aanzienlijke vermindering van wachttijden voor zowel weg- als scheepvaartverkeer. Met een investering van 1,15 miljoen euro, zullen de hydraulische componenten van de brug een update krijgen om zowel de openingssnelheid te verhogen als de mogelijkheid voor afstandsbediening te implementeren.

Tegen deze achtergrond van technische vooruitgang, heeft een voorstel van burgemeester Jean-Marie Dedecker voor de bouw van een viaduct over de vaart, geraamd op 80 miljoen euro, een levendige discussie losgemaakt binnen de gemeenschap. Dit voorgestelde viaduct, gezien door sommigen als een noodzakelijke ontwikkeling, wordt door anderen beschouwd als een onnodige uitgave, vooral gezien de huidige schuldenlast van Middelkerke.

Financiële bezorgdheden en gemeenschapsreactie

De plannen voor het viaduct hebben niet alleen vragen opgeroepen over de noodzaak ervan, maar ook over de financiële haalbaarheid, gezien de reeds bestaande schulden van de gemeente. Met een schuld die oploopt tot meer dan 4000 euro per inwoner, en recente uitgaven zoals de kostenoverschrijdingen van het casino-project, benadrukken critici de behoefte aan prudent financieel beheer.

De actiegroep “Geen Betonstreep door de Middelkerkse Polders” benadrukt daarnaast de ecologische impact van dergelijke grootschalige projecten. De nabijheid van het natuurreservaat de Puidebroeken, een habitat voor diverse flora en fauna, maakt de bezorgdheid over milieuschade des te pregnanter.

Toekomstperspectieven

Terwijl Middelkerke vooruitkijkt naar de afronding van de brugwerkzaamheden, blijft de discussie over het viaduct een belangrijk gespreksonderwerp. De balans tussen infrastructuurontwikkeling en financiële alsook ecologische duurzaamheid staat centraal in deze discussie. De komende maanden zullen cruciaal zijn in het bepalen van de richting die Middelkerke inslaat, terwijl het streeft naar vooruitgang zonder de lessen van het verleden uit het oog te verliezen.

Meer info kan u verder vinden op https://geenbetonstreepdoordemiddelkerksepolders.be/

Auteurs tekst: Andy Vermaut +32499357495 en Serge Jansen +32468334833 van www.westnieuws.be email: contact@westnieuws.be