Stilte in Brugge: De beiaard van Brugge ondergaat een transformatie

In Brugge wordt een periode van muzikale stilte doorbroken door een zorgvuldige vernieuwing van de beiaard, een initiatief dat de toewijding van de stad aan haar cultureel erfgoed weerspiegelt. Met de belofte van verbeterd speelcomfort en nieuwe melodieën wacht Brugge in anticipatie op de terugkeer van haar geliefde beiaardklanken met Pasen, een symbolische hergeboorte van traditie en harmonie.

Brugge, maart 2024 – In een tijd waar traditie en vernieuwing elkaar zachtjes ontmoeten, heeft de stad Brugge, in samenspraak met beiaardier Wim Berteloot en het gespecialiseerde bedrijf Clock-o-matic, besloten tot een zorgvuldige revisie van het klavier van haar historische beiaard. Deze ingreep, een symbool van toewijding aan cultureel erfgoed, valt samen met de grote versteek, wat resulteert in een periode van stilte die zich uitstrekt tot aan de viering van Pasen.

Een periode van rust voor vernieuwing

Sinds de laatste update in 2010 heeft de beiaard van Brugge onafgebroken geklonken, door de handen van Wim Berteloot en vele gastbeiaardiers. “Het instrument heeft talloze bespelingen meegemaakt, wat het onderhoud nu onontbeerlijk maakt”, deelt Nico Blontrock, schepen van Cultuur, mee. “Vanaf 11 maart zal onze beiaardier het instrument niet meer bespelen, waardoor de vertrouwde live muziek tijdelijk zal verstommen.”

Een unieke stilte voor Pasen

Deze onderbreking van drie weken zonder beiaardspel en twee weken zonder het automatische klokkenmuziek, in plaats van de gebruikelijke stille week voor Pasen, markeert een uitzonderlijk moment in de rijke geschiedenis van de stad. “We zetten een stap voorwaarts met de installatie van een geavanceerd systeem van draadregelaars om het speelcomfort aanzienlijk te verbeteren”, aldus Blontrock. Een periode van geduld wordt beloond met een verrijkte klankervaring voor zowel de beiaardiers als hun luisteraars.

De klanken van vernieuwing

Met Pasen keert de muziek terug naar de torens van Brugge, met wekelijkse bespelingen die de stad op zondag, woensdag en zaterdag van 11.00 tot 12.00 uur zullen verrijken. Dit jaar introduceert de grote versteek vier nieuw geprogrammeerde melodieën, waarbij ‘Twee meisjes’ van Raymond van het Groenewoud als opvallend nieuw nummer de lente inluidt.

De grote versteek, een tweejaarlijks ritueel dat de melodieën van de automatische beiaard vernieuwt, symboliseert de constante evolutie van muzikale tradities in Brugge. Het versteken van de pinnen in de trommel brengt nieuwe harmonieën tot leven, een metafoor voor de voortdurende vernieuwing die de stad en haar culturele uitingen kenmerkt.

Auteurs tekst Andy Vermaut +32499357495 en Serge Jansen +32468334833 van www.westnieuws.be email: contact@westnieuws.be